Tudástár

Kulisszatitkok az új KÉKTÚRA bélyegzők kihelyezéséről

Szerző: Lévai Zsuzsa | 2025.05.30.
Kulisszatitkok az új KÉKTÚRA bélyegzők kihelyezéséről

Nemrégiben a Magyar Természetjáró Szövetség nyolc új bélyegzőt helyezett ki a KÉKTÚRÁN. De vajon ki dönti el, hogy hova kerüljenek új bélyegzők? Miért pont oda, és milyen szempontok számítanak? Mi a menete a munkafolyamatnak? Ezeket mutatjuk be cikkünkben.

A KÉKTÚRA útvonalkövető mozgalom, amit kizárólag gyalogosan lehet szabályosan teljesíteni, és amely során bélyegzőpontokat kell érinteni, pecséttel igazolva ottjártunkat. ezért nagyon is számít, hogy hol találhatóak ezek a bélyegzőhelyek, milyen távolságra vannak egymástól, és mennyire könnyen közelíthetőek meg.

Időnként előfordult, hogy különböző okok miatt egy-egy új bélyegzőhelyet létesített az MTSZ, de az, hogy egyszerre 8 új bélyegzőt helyezzen ki, nem egy mindennapos esemény. A folyamat, amely során kikristályosodott, hogy hova kerülnek ki új bélyegzők, hosszú volt és összetett, több terület összehangolt munkáját igényelte - úgy gondoltuk, a kéktúrázók számára érdekes lehet ezeket a „kulisszatitkokat” megismerni.

Nézzétek meg hangulatos videónkat is, amelyet a Badacsonyon forgattunk a bélyegző kihelyezéséről

1. Rendszerezzük az ötleteket

„Már évek óta többször és több helyszínnel kapcsolatban felmerült, hogy jó lenne egy-egy plusz bélyegzőt kihelyezni” – mondta el Stramszky Judit, az MTSZ szakmai igazgatója. „Ezek a jelzések egyrészt a Kéktúra-ellenőröktől érkeztek, akik folyamatosan járják a kéktúrákat, másrészt a terepen dolgozó kollégáktól. Ilyenkor mindig arra jutottunk, hogy össze kéne szedni ezeket a javaslatokat, tegyük bele mindet egy csomagba, hogy át tudjuk beszélni, hiszen egy ilyen változtatás több területet is érint. Minden munkatársat arra buzdítottunk, hogy írja le az ötletét, de indoklással együtt” – emelte ki Stramszky Judit.

Először tehát a kéktúra-ellenőrök állítottak össze egy nagyobb listát a saját tapasztalataik alapján 2024 őszén,

majd ezt egészítették ki (vagy erősítették meg) az MTSZ munkatársai a további ötletekkel - szintén indoklással együtt.

2. Szűkítsük le a listát

A táblázatot Sajtos Péter, a turistaút területi felelősök vezetője vette kezelésbe, és csapata segítségével a javasolt helyszíneket megvalósíthatósági információkkal, praktikus tudnivalókkal egészítette ki.

Az így előkészített csomagot az MTSZ-en belül működő, és hetente ülésező KÉKTÚRA-csapat beszélte át 2025 januárjában. A csapatban az összes terepi munkatárs, a szakági (kéktúrás) munkatársak, térképész, térinformatikus, marketinges és kommunikációs szakemberek is részt vesznek, és együtt döntenek a kéktúrát érintő kérdésekről.

A maratoni megbeszélésen sorról sorra haladva elemezte ki a csapat a javasolt helyszíneket. A döntés során számos szempontot kellett figyelembe venni. Az egyik legfontosabb ezek közül az volt, hogy legyen több olyan bélyegzőhelyszín, amelyek nehezebben megközelíthetőek, ahova nem lehet sem tömegközlekedéssel, sem autóval eljutni, tehát csak gyalogosan elérhető. Ez sok esetben egybeesett azzal az iránnyal is, hogy

az eddig kimaradt, ikonikus hegyeken is jó lenne elhelyezni egy-egy bélyegzőt.

Volt olyan helyszín is, ami praktikus kilépési-belépési pontként szolgál, de eddig nem lehetett ott bélyegezni. Figyelembe kellett venni továbbá, hogy a kiszemelt helyszínhez képest hol vannak a szomszédos bélyegzőhelyek, ne torlódjanak fel túlságosan.

Fontos szempont volt az is, hogy számunkra elérhetőek, fenntarthatóak legyenek, hiszen a bélyegzők karbantartást igényelnek, időnként cserélni kell a gumilenyomatokat vagy akár pótolni a teljes dobozt. További kérdés volt, hogy a területen kell-e engedély, illetve van-e ott saját, kéktúrás táblánk, amire fel tudjuk szerelni a dobozt - vagy egyáltalán, van-e ott lehetőség bárhol elhelyezni azt.

3. A kapcsolódó feladatok elindítása

Miután a csapat leszűkítette a listát, a területi felelősök még egy körben egyeztettek a területtulajdonosokkal, és kijelölték a bélyegzők pontos helyét, felmérve a dobozok felszereléséhez szükséges infrastruktúra meglétét vagy hiányát.

Ekkor már véglegessé vált a nyolc helyszín,

így megkezdődhetett az új lenyomatok tervezése is. Ez a legtöbb esetben magától értetődő volt (pl. kilátók, jellegzetes formájú hegy), de volt néhány helyszín, ahol legalább 3-4 verzió is versengett. Az új bélyegződobozokat és a gumilenyomatokat is meg kellett rendelni időben.

Ezzel párhuzamosan, ahogy meglettek a fix koordináták, a térinformatikai csapat elkezdte megtervezni az útjelző táblák frissítését. Ugyanis az érintett szakaszokon, ha egy táblán a következő bélyegzőpont neve és távolsága fel van tüntetve, akkor azt át kell javítani az új bélyegzőhely nevére és km-adatára. Ezt szerencsére a precízen vezetett, térinformatikai alapú nyilvántartásból fel lehetett mérni, majd megtervezni az újakat. A nyolc új bélyegző miatt összesen 109 darab táblát kellett átmatricázni.

Újra kellett számolni az egyes bélyegzőszakaszok adatait is, amelyeket egyrészt a publikus felületeinken, másrészt a majd későbbiekben frissített igazolófüzetben kell frissíteni.

Eközben született meg az az ötlet is, hogy hasznos lenne a szomszédos bélyegzőhelyekre figyelmeztető táblákat kitenni, hogy felhívja a kéktúrázók figyelmét az új, és füzetben még nem szereplő bélyegzőkre. A már említett csapat véglegesítette a felhívás tartalmát, valamint az Országos Kéktúrát érintő bélyegzőkhöz készített pótlap grafikáját is.

4. Terepi munka megszervezése, lebonyolítása

Az újabb nagy csapatgyűlésen már egy letisztázott, és a kihelyezés logisztikájával is kiegészített táblázatot beszéltünk át, és véglegesítettük a kihelyezés napjait is. Kialakult, hogy melyik helyszínre hány ember szükséges, pontosan hova kell szerelni a bélyegzőt, hol kell táblát átmatricázni, hol vannak a szomszédos bélyegzőhelyek, ehhez kell-e autó, mennyit kell gyalog megtenni, milyen szerszámok kellenek, és szükség lesz-e extra kéktúrás oszlopra (a Nagy-Milicre kellett végül oszlopot is felvinni, mert ott nem tudtuk volna hova szerelni a bélyegzőt).

Bélyegzőkihelyezés számokban
  • 8 új bélyegzőhely
  • 20 szomszédos bélyegzőhely
  • 57 útjelző oszlop
  • 109 tábla
  • 16 fős KÉKTÚRA-csapat, ebből
  • 6 kolléga, akik a kihelyezéseket végezték
  • 1 fotós-videós
  • 5 Kéktúra-ellenőr
  • 6 hónap előkészítés

Megbeszéltük, hogy bár a bélyegzőket már május 6-7-én, azaz 2 nap alatt kihelyezzük, csak május 8-án tesszük publikussá egyszerre, és ettől a naptól kezdve lesznek hivatalosan is a kéktúrázás kötelező ellenőrzőpontjai.

Megszerveztük, hogy melyik helyszínre megy ki fotós-videós kolléga, és mivel a kéktúra-ellenőrök jelezték, hogy az egyik bélyegzőkihelyezésnél ők is szívesen részt vennének a munkában, ezt is leegyeztettük, megszerveztük. Az összes terepi munkatárs egységes leírást kapott arról, hogyan dokumentálják a munkát, ami egyrészt a munkafolyamatok nyomon követése, másrészt a cikkek, posztok illusztrálása miatt volt szükséges.

Ennyi előkészítés és szervezés után nem is csoda, hogy mind a nyolc helyszínen gond nélkül, az előzetes tervek szerint zajlott a munka – még ha az eső meg is nehezítette a Börzsönyben és a Naszályon dolgozó munkatársak feladatát. Csupán egy helyszínen, az Árpádtetőn változott végül a bélyegző pontos helyszíne, mivel a helyszínen derült ki, hogy a tervezett hely mégsem praktikus – de kollégánk a Mecsekerdő Zrt. segítségével gyorsan megoldotta a problémát.

5. Közhírré tétetik

A nagy napon, azaz május 8-án, még mielőtt a hírt élesítettük volna, egyszerre kellett frissíteni az összes publikus adatot a kéktúra által érintett két hivatalos oldalon, a kektura.hu-n és a termeszetjaro.hu-n. Persze nem csupán adatfrissítésről volt szó, hiszen létre kellett hozni a bélyegzőhelyek oldalait képekkel és leírásokkal, a bélyegzők közti km-adatokat frissíteni, a szakaszleírásba belefogalmazni az új bélyegzőket, frissíteni a bélyegzőhely-listákat, a pótlapot letölthetővé tenni, a Figyelmeztetések térképre felvinni a nyolc új bélyegzőt.

A Badacsonyon a munkafázisokat végigkísérte a szerkesztőség fotósa-videósa, amiből a nagyszerű képeken túl egy rövidebb és egy hosszabb videó is készült – ez utóbbit ebben a cikkben tettük elérhetővé először.

Végezetül, miután nagyjából fél éves előkészítés és munka után minden a helyén volt, publikáltuk az új bélyegzőkről szóló cikket a KÉKTÚRA hivatalos oldalán, és megosztottuk a hírt a FB-oldalunkon is.

Kattintsatok bármelyik képre, és nézzétek meg a teljes galériát!


Top kulcsszavak
Kapcsolódó tartalmak