OKT szakasz

bélyegzőhelyek
Túraleírás
Teljes leírás

Ezen a szakaszon a Bódva völgye felett magasodó Szalonnai-karsztot és a finoman ívelt dombhátakkal egészen a Hernád völgyéig nyújtózó Cserehát vidékét barangoljuk be. A térségre komoly gazdasági és társadalmi kihívások nyomják rá pecsétjüket, ám a tájképi adottságok, a régmúlt idők építészeti emlékei és az aprófalvas településhálózat együttesen kellemes panorámákban gazdag, markáns hangulatú Kéktúraszakaszt kínálnak.

Kiindulási pontunktól a Bódva völgye felé vesszük az irányt. Átkelünk a patak vize feletti vasúti hídon, majd az Esztramos csonka kúpja felé tartunk. Az Esztramos szoknyáján, a hegyet szinte félig megkerülve Bódvarákóra érkezünk. Az "egyutcás" kis falut átszelve kiérünk a település határára, és meredeken nekiindulunk a Szalonnai-karsztot borító rengetegnek. Átszelve a hegységet az alig pár tíz lelket számláló kistelepülés felé Tornabarakonyba tartunk. A Tornai-dombságban megbújó apró falut a Barakonyi-patakon át hagyjuk el, és a fenyőktől és borókáktól örökzöldellő dombhátra felkaptatva átérünk a Rakacai-völgymedencébe.

Rakacaszend hangulatos, bár az elszegényedett településekre jellemző utcaképével szívszorító látványt nyújtó világába érkezünk. A Rakaca vizén túl ismét megindulunk felfelé az agyagos talajú dombvidéki táj cseres-tölgyes, fenyőligetes erdeibe. Útközben a felszínen tanulmányozhatjuk a híres rakacai márvány kibukkanó kőzeteit, majd ismét a fiatal üledékekbe vájt földutakon folytatjuk túránkat. A dombos, főként agyaggal borított felszín merészen ereszkedik le a Vadász-patak völgyébe, ahová Irota, a kicsiny zsákfalu is települt. A lankás dombsorral kísért völggyel párhuzamosan, a dombokon túl fekszik Felsővadász.

Utunk ide vezet, majd innen tovább a Nyugati-Cserehát további két településére: Nyéstára és a Szőlőhegyen át Abaújszolnokra. Az Ortás-völgyében fekvő falun túl, a dombhátra kapaszkodva átérünk a Keleti-Cserehát kistájának alacsonyabb dombvidékére. Főként szántókkal kísért utunk az agyagos talajon a Vasonca-patakon túl Baktakékig tart, ahonnan kisebb emelkedőn át hamarosan Fancsal települését érjük el. A falu műemlék jellegű evangélikus temploma mellett elhaladva, ismét szántóföldeket kísérünk, míg átérünk a Devecseri-patak völgyébe, ahol a patak mentén a napjainkban elhagyatott Csoma József kúriát és kastélyparkot is őrző Abaújdevecserre érkezünk.

Aszfaltúton folytatjuk utunkat immár a Hernád-völgy kistájában, a tektonikus árokban kialakult folyóvölgy teraszos morfológiájú térszínén. Encsen át egészen Gibártig, sőt tovább, a Hernádot átívelő impozáns hídon is túl, a falu határáig gyalogolunk a flaszteren, míg egy kis kaptatóval földútra váltunk. Erdősávokkal, szántókkal és a gyönyörű zempléni hegyek látványával kísérve jutunk Alsócéce kicsiny településére, ahol a római katolikus, illetve vele szemközt a református templom épülete fogad bennünket. A faluból a megművelt földek között kivezető szekérúton, a zempléni csúcsok felé tartva érkezünk meg túránk végpontjára, Boldogkőváralja vasútállomására.

A falu még jó 2 km-re van, így ha nem akarunk vonatra ülni és elutazni, magunk mögött hagyva a Cserehát viszontagságokkal teli világát, gyalogoljunk tovább a K jelzésen, és nézzük meg Boldogkőváralját is!

Tippek

• Jó program az Esztramos Rákóczi-barlangjának bejárása, ami az Aggteleki Nemzeti Park által vezetett túraként, barlangi túravezetővel lehetséges (belépődíjas!)
  • Tehetünk egy kitérőt az 1341-ben alapított háromhegyi pálos kolostor romjához Martonyi közelében.
  • Rakacaszenden érdemes megtekinteni a román kori műemlék református templomot
  • Felsővadászon elmehetünk a Rákóczi-kastélyhoz, melynek falai között napjainkban iskola működik
  • Gibárton megnézhetjük az 1903-ban épített, ipari műemlék vízerőművet

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Bódvaszilas  4,6  Bódvarákó  13,8  Tornabarakony  3,9  Rakacaszend  16,2  Felsővadász  5,1  Abaújszolnok  5,1  Baktakék  3,2  Fancsal  6,6 Encs 3,6  Gibárt  5  Hernádcéce  1,4  Boldogkőváralja

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén

• Bódvarákó (OKTPH_126): Bódvarákó, autóbusz-váróterem buszmegálló
  • Tornabarakony (OKTPH_127): Tornabarakony, templom buszmegálló
  • Rakacaszend (OKTPH_128_1, OKTPH_128_2): Rakacaszend, autóbusz-váróterem buszmegálló
  • Felsővadász (OKTPH_129_1, OKTPH_129_2): Felsővadász, Petőfi u. 1. buszmegálló
  • Abaújszolnok (OKTPH_130): Abaújszolnok, Dózsa György utca buszmegálló
  • Baktakék (OKTPH_131): Baktakék, autóbusz-forduló és Baktakék, községháza buszmegállók
  • Fancsal (OKTPH_132_1): Fancsal, vegyesbolt buszmegálló
  • Encs (OKTPH_132_B_1, OKTPH_132_B_2) Forró-Encs vasútállomás, Encsi elágazás buszmegálló
  • Gibárt (OKTPH_133): Gibárt, Kossuth utca 17. és Gibárt, Dózsa György utca 10. buszmegállók
  • Hernádcéce (OKTPH_134_1, OKTPH_134_2): Hernádcéce, autóbusz-forduló buszmegálló
Bélyegzőhelyszakaszok
Látnivalók
Hasznos infók

Tömegközlekedés

• Bódvaszilas vasútállomása Miskolccal áll összeköttetésben.
  • A Bódvaszilas, vasútállomás buszmegállóba több felől, köztük Miskolcról is utazhatunk.
  • A (2023 nyara óta nem üzemelő) Boldogkőváralja vasútállomáshoz (bélyegzőhely) legközelebb a Boldogkőváraljai elágazás buszmegállónál szállhatunk le a helyközi vagy a vonatpótló autóbuszokról.

• A Boldogkőváralja, arkai elágazás buszmegállóból több felé indulnak járatok.

Megközelítés

• A bódvaszilasi vasútállomásról a K+ jelzés vezet a Kéktúrára.
  • Bódvaszilason a Kossuth Lajos utat keresztezi a K jelzés.
  • Boldogkőváralján a Boldogkőváraljai elágazás, illetve a Boldogkőváralja, arkai elágazás buszmegállón is áthalad a Kéktúra.

• Boldogkőváraljai elágazás buszmegállótól indulva a várral ellentétes irányba induljunk el, majd nagyjából 300 m múlva érjük el a vasútállomás bélyegzőhelyet.

Parkolás

• Bódvaszilason a központban, a Kossuth Lajos úton találunk parkolóhelyet.
  • Boldogkőváralján a vár alatt fizetős parkolóban hagyhatjuk az autót vagy a Kossuth Lajos utcán, a főtér elágazásánál is parkolhatunk.

Felszerelés

• Alapvető túrafelszerelés: bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.
  • A falvakban nem mindig találunk boltot, illetve ha igen, akkor sem biztos, hogy nyitva vannak.