OKT szakasz

OKT-21

Mátraháza - Sirok
táv
26,1 km
szint + / -
1015 m / 1565 m
menetidő
8 óra 10 perc
bélyegzőhelyek
4
Túraleírás
Teljes leírás

Országos összehasonlításban is páratlan szépségű gerinctúrával hagyjuk el az útvonal legmagasabb pontját, a Kékest. Zord sziklataréjok, vadregényes erdők és temérdek természetes kilátóhely jellemzi a Kéktúra keleti-mátrai útszakaszát. Bármely irányból járjuk is végig, ez lesz az egyik legkeményebb túránk a kéken.

A Keleti-Mátra lényegében egy 13 km hosszú, délnyugat-északkeleti csapású főgerincből áll, melyhez rövid, igen meredek mellékgerincek támaszkodnak derékszögben mindkét oldalról. A köztük húzódó völgyek nagy lejtésükkel sebes futású, kőgörgeteges patakokat (pl. Závoz-völgy), a nagy szintkülönbségek leküzdése miatt kialakult vízeséseket (pl. Ilona-völgy), de még szűk sziklaszurdokokat is rejtenek (Tarjánka-szurdok). A hátravágódó völgyfők a nagyjából egyenletes ütemben alacsonyodó főgerincet nyergekre (melyek „kapukként" szerepelnek a térképeken) és éles, kúp alakú csúcsokra szabdalták. Ezért a Kékestől Sirokig vezető Kéktúraszakasz különösen megerőltető, nehéz erőpróba mindkét végpont felől: a tagolt domborzat folyamatos hullámvasutazásra kényszerít, ahogy a kis csúcsok ellentétes oldalain küzdünk a szintkülönbségekkel.

Ugyanakkor Magyarország egyik legszebb turistaútján járunk: a keleti Mátra-gerinc hegyei helyenként függőleges sziklafalakkal törnek le egyik vagy másik irányba. A kemény andezitformációk tetejéről pazar panorámákat élvezhetünk néhol a sík Alföld, máshol az élénkebb domborzatú északi országrész felé. Ráadásul a hegység kis kiterjedése miatt nem is vagyunk messze a szomszédos terepektől, ezért a magasságélmény is szokatlanul intenzív.

A Kékes-tetőtől a Markazi-kapuig vezető, különlegesen vadregényes ösvényszakaszon a Mátra pedig az ország legszűkebb gerincútjával büszkélkedhet: a talajt áttörő, függőlegesen felszökő, máshol kissé oldalra billent andezitfalak tetején néhol éppen csak a szűk erdei csapásnak jut hely. Itt érintjük a Sas-kő meredélyét is, melyen abban az egyedi élményben lehet részünk, hogy szinte egyszerre szemrevételezhetjük az alföldi és a dombvidéki tájat. Különösen izgalmas látvány ez gyengébb teleken, amikor a Mátrától északra eső vidéket hólepel borítja, tőle délre pedig semmi sem fedi el a szántók végtelen mozaikját.

A domborzati adottságok nem teremtettek ideális feltételeket a települések kialakulásához, hiszen a Nyugati-Mátrával szemben itt a lapos tetők nem jellemzőek. A nyüzsgő, kissé bazári jellegű kékes-tetői forgatag azonnal eltűnik, amint az öreg bükkös ezüstös csarnokába lépünk, és az emberi jelenlét nyomait ezt követően már csak az erdészeti és turisztikai utak, építmények hordozzák.

A más középhegységeinkhez képest sziklaalakzatokban gazdag formakincs, a számtalan természetes kilátóhely, a sziklateraszok kitettsége és a nomád körülmények az egész Kéktúra egyik legmaradandóbb vándorlását kínálják a Mátra keleti részén.

Tippek

  • Kitérővel, egynapos túra keretében Kékestetőről érdemes ellátogatni Parádsasvárra, ahol a régi felhagyott üveggyár épülete mementóként áll az apró hegyi falu utcáján. Szerencsénkre a településen még működik a több mint 300 éves múltra tekintő, régi hagyományokon alapuló üvegfúvás, ha csupán kisebb manufaktúraként is. Ugyanitt érdemes megnézni az Ybl Miklós által tervezett Károlyi-kastélyt.
  • Sástó: a tó és környéke a kilátóval és a tanösvénnyel kiváló egynapos (gyerekekkel inkább kétnapos) program; a közeli Adrenalin Kalandpark meglátogatása a volt felhagyott andezit kőfejtőben szintén kiváló időtöltés.
  • A Markazi-kaputól oda-vissza kb. 1-1,5 órás kitérő a Z● jelzésen az Ilona-völgyi vízesés, az ország legmagasabb, természetes zuhataga. Esős időszak vagy hóolvadás után különösen megéri a kitérőt.

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Mátraháza  3,6  Kékestető  5,7  Hármashatár erdészház  16,8  Sirok

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén

A túra annyira távol halad a településektől, hogy gyors kiszállásra nincs lehetőségünk.

  • Kékestető (OKTPH_106_1): Kékestető, Szanatórium buszmegálló
  • Hármashatár erdészház pecsételőhelytől 7 km-re (OKTPH_107): Markaz, posta buszmegálló
Bélyegzőhelyszakaszok
táv (km)
3,6
menetidő
1:30
szint + / - (m)
345 / 45
táv (km)
5,7
menetidő
1:30
szint + / - (m)
75 / 455
táv (km)
16,8
menetidő
5:10
szint + / - (m)
595 / 1065
Bélyegzőhelyek
Szállások
Látnivalók
Hasznos infók

Tömegközlekedés

  • Mátraházán a Mátraháza, autóbusz-állomás megállót kell keresnünk. A buszok elsősorban Gyöngyös és Parád felé teremtenek kapcsolatot.
  • A Sirok, bükkszéki elágazás buszmegállóból főként Recsk, Gyöngyös és Eger felé indulnak járatok.

Megközelítés

  • Mátraházán a buszállomáson halad át a K jelzés.
  • Sirokon a faluközpontban találjuk a Kéktúra útvonalát és a buszmegállót is.

Parkolás

  • Mátraházán a kékesi bekötőút csatlakozása mellett van ingyenes parkoló.
  • Sirokon a vár alatti parkoló fizetős, de a faluközpontban is parkolhatunk (ingyen).

Felszerelés

Alapvető túrafelszerelés: bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.

Biztonsági előírások

  • Az ösvény sokszor köves, sziklás, ezért mindenképpen csak bakancsban vágjunk neki a túrának!
  • A túra a településektől távol halad, vízforrás kevés van. Ezért ételből és italból egész napra elegendő mennyiséggel vágjunk útnak!

Kiadványok

Térképek

  • Mátra turistatérkép