OKT szakasz

OKT-19

Becske - Mátraverebély
táv
73,9 km
szint + / -
2360 m / 2395 m
menetidő
22 óra 20 perc
bélyegzőhelyek
8
Túraleírás
Teljes leírás

A Cserhát látványosabb részére érkezik a Kéktúra. A lankásan hullámzó erdős hegyhátak közt tágas legelők alján nyújtózkodnak az évtizedekkel ezelőtti hangulatot őrző, barátságos falvak. Meredeken felfutó, de alacsony vulkáni hegyekre kaptatunk föl, hogy megcsodáljuk az ország egyik legbájosabb vidékére nyíló kilátások láncolatát.

A kellemesen hullámzó, lankás dombok és a kicsiny, csendes falvak közt gyalogolva nem is gondolnánk, milyen vad, zabolátlan események alakították ezt a ma természeti extremitásoktól mentes tájat. Változatos működésű tűzhányók hatalmas robaja és forrón izzó lávafolyásai tették mozgalmassá e vidéket. Ma pedig az évmilliókkal ezelőtti vulkanizmus határozza meg a cserháti Kéktúra keleti szakaszát. Nyomait látjuk magunk körül mindenfelé: a hollókői vár sötét építőköveiben, a meseszép Ófalu házainak lábazatában, a Szanda megkövült lávaömlésében vagy éppen a Tepke-gerinc sziklás ösvényszakaszaiban. Közben kiterjedt, de a völgyek által alaposan felszabdalt erdővidéken vágunk át.

A nagy városok hiányoznak az iparfejlesztés által elhanyagolt nógrádi lankavidékről, a hegyközi medencék pedig régi idők lenyomatait konzerválták. Talán nincs az országnak még egy olyan része, ahol ennyire látványos közelségben létezne együtt az évszázados építészeti hagyomány a szocializmus évtizedeiben ráerőszakolt-rárakódott településfejlesztés nyomaival, valamint a rendszerváltást követően egyre szembetűnőbb leszakadás és kilátástalanság hangulatával. Persze helyenként már új építésű nyaralók hirdetik az idegenforgalom megjelenését, de a Cserhát településképe még mindig különös időutazás.

Túránk során felkapaszkodunk a Szanda várrommal ékesített csúcsa alá, ahonnan semmiképp se hagyjuk ki a kitérőt a hegytetőre! A vulkanikus eredetről árulkodik a hegyoldali, igazi geológiai ínyencségnek számító oszlopos elválású andezitömlés sziklacsúszdája. Föntről megszemlélhetjük a tipikus cserháti tájat, melynek jellemző tagoltsága azonnal feltűnik: az alacsony magaslatokat erdő borítja, míg a mélyebb területeken legelők és szántók nyújtóznak, köztük aprócska falvak bújnak meg.

Szandváraljára és Terénybe ereszkedve csodás palóc házsorok közé keveredünk, hogy aztán a kissé kopottabb Cserhátsurányból a térség legnagyobb erdőjébe fúrjuk magunkat. Nógrádsipek érintésével kellemes völgyben emelkedünk az üledékes kőzeteket áttörő vulkáni csúcsok közé, hogy aztán kis kitérővel meglátogassuk a Dobogó-tető nagyszerű körpanorámáját. A felvidéki hegyek mellett következő tájegységünk, a Mátra is megmutatkozik.

Hollókő bércen álló várának csigaház-formái és kilátása után az Ófalu macskaköveit koptatva megyünk végig az ország egyik legszebb világörökségi helyszínén. Két újabb kis falu meglátogatását a Tepke vadregényes ösvényeinek meghódítása követi: a földtanilag a Mátrához tartozó hegygerincről már legmagasabb hegységünk csúcsai uralják a látványt. Alább ereszkedve egyre nagyobbnak és hívogatóbbnak látszik a Mátra masszív tömege. Ám előbb még újabb kis cserháti dombok közé szorult falvakat keresünk fel, hogy Mátraverebélyre érkezve átlépjük a Zagyva vonalában kijelölt tájhatárt.

Tippek

  • Semmiképp se hagyjuk ki a szandai várlátogatást, ez csak 10-20 perces kitérő a Kéktúráról!
  • Terényben egészen egyedi kiállítást, Orsósmagnó Múzeumot találunk, érdemes rá időt szánni!

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Becske  6  Szandaváralja  10,3  Cserhátsurány  9,2  Nógrádsipek  11,5  Hollókő  10,3  Bableves csárda  13,6  Nagybárkány  13,1  Mátraverebély

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén

  • Szandaváralja (OKTPH_93): Szandaváralja, szövetkezeti italbolt buszmegálló
  • Cserhátsurány (OKTPH_94_1, OKTPH_94_2): Cserhátsurány, takarékszövetkezet buszmegálló
  • Nógrádsipek (OKTPH_95_1, OKTPH_95_2): Nógrádsipek, autóbusz-váróterem buszmegálló
  • Hollókő (OKTPH_96_1, OKTPH_96_2): Hollókő, autóbusz-váróterem buszmegálló
  • Bableves csárda - Alsótold közelében (OKTPH_97): Kozárd, nagymezői elágazás buszmegálló
  • Nagybárkány (OKTPH_98_1): Nagybárkány, községháza buszmegálló
Bélyegzőhelyszakaszok
táv (km)
6
menetidő
2:00
szint + / - (m)
265 / 245
táv (km)
10,2
menetidő
3:00
szint + / - (m)
255 / 315
táv (km)
9,2
menetidő
2:40
szint + / - (m)
255 / 225
táv (km)
11,7
menetidő
3:40
szint + / - (m)
450 / 345
táv (km)
10,1
menetidő
3:00
szint + / - (m)
290 / 285
táv (km)
13,6
menetidő
4:10
szint + / - (m)
480 / 590
táv (km)
13,1
menetidő
3:50
szint + / - (m)
365 / 390
Bélyegzőhelyek
Szállások
Látnivalók
Hasznos infók

Tömegközlekedés

  • Becske alsó vasúti megállóhelyre az Aszód és Balassagyarmat közt közlekedő szerelvények valamelyikével juthatunk el.
  • A Becske, nógrádkövesdi elágazás buszmegállóba érkezve a település központjából indíthatjuk a túrát.
  • Mátraverebély vasúti megállóhelyére Salgótarján és Hatvan felől közlekednek vonatok.
  • A Mátraverebély, eszpresszó buszmegállóból Salgótarján vagy Hatvan irányába utazhatunk, de van közvetlen buszos összeköttetés Budapesttel is.

Megközelítés

  • A gazos becskei vasúti peronról északkelet felé kell indulnunk az autóút szélén, hogy a falu központjába jussunk.
  • A buszmegálló Becskén a Kéktúra mentén található.
  • Mátraverebélyen a buszmegállónál a keresztező utcában találjuk a Kéktúrát, mely a vasútállomást is érinti.

Parkolás

  • Mátraverebélyen a Szentkútnál érdemes parkolni, melyet érint is a Kéktúra.
  • Becskén a faluközpontban parkolhatunk.

Felszerelés

  • Alapvető túrafelszerelés: bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.

Biztonsági előírások

  • A tepkei kilátóba viharos időben tilos felmászni!

Kiadványok

Térképek

  • Cserhát turistatérkép (figyeljünk rá, hogy nem minden Cserhát-térkép ábrázolja a hegység teljes területét!)