OKT szakasz

bélyegzőhelyek
Túraleírás
Teljes leírás

A 10. szakasz átszeli a Vértest, közben izgalmas kitérőket tesz a hegyvidék látnivalóihoz. Az erdészeti utakkal szabdalt, mégis egyedülálló világgal rendelkező hegység a bányászati múltra visszatekintő településein kívül középkori váraival és gazdag erdőrengetegével is visszacsábít bennünket.

A Vértes átszelése többnapos vállalkozás, mégsem megerőltető feladat. Ahogy a Bakony pereméről vagy Bodajkról felnézünk a helyenként sziklabordás hegyoldalra, egy magas falat látunk magunk előtt. A látszat azonban csal: a Dunántúl talán legszelídebb domborzatú hegysége vár ránk a következő kilométereken. A főként dolomitból felépülő Vértes alacsony tetőszintű sasbércek sorozata, melyeket északnyugat-délkeleti futású völgyek tagolnak. Magassága szerint dombsági táj: tetőpontjai 500 méter alatt maradnak. A tájvédelmi körzet kiterjedt erdőségét turistautak fonata hálózza be. Fekvése miatt számos történelmi emléket találunk területén: a Kisalföld és a Mezőföld síkja közé ékelődött hegység, mely az egykori koronázóvárost, Székesfehérvárt is természetes akadályként védelmezte, számos várromot rejt. Közülük néhányat a Kéktúra is felkeres (Csókakő és Várgesztes vára, Csáki-vár, Vitányvár). A hatalmas, zárt erdőtömb nyugalma pedig kolostorok szerzeteseit vonzotta a hegységbe.

Az Országos Kéktúra e szakaszán viszonylag könnyű hegyi terepre számítsunk! A hegyvidék adottságai miatt kevés kilátóhelyet érintünk, cserébe óriási bükkösöket, vadban gazdag erdőket szelünk át, és meredek falú völgyek ösvényeit tapossuk. Közben éppúgy érintünk kihalt falut, mint Európa egykori legnagyobb bauxitbányáját.

Tippek

• Túránkat a Móri borvidéken kezdjük - megfelelő időszakban érkezve vár a Móri Ezerjó-borút.
  • Gánt bányái megérnek egy teljes napot is: a Bauxitföldtani Park egyedülálló bemutatása a térség egykori bányászatának.
  • A romok mellett két, viszonylag épen megmaradt várat is meglátogathatunk: szánjunk időt Csókakő és Várgesztes váraira!
  • Mielőtt kiérnénk az erdőből Szárligetre, érdemes felkeresnünk a Körtvélyesi-kilátót, ahonnan tágas gerecsei panorámában gyönyörködhetünk.
  • A Vértes kőzetfelépítésénél fogva szegény a forrásokban, ezért tárazzunk be ivóvízből!

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Bodajk  8,5  Csókakő  14,2  Gánt  5,7  Mindszentpuszta  7,4  Kőhányás  4,9  Várgesztes  15,6  Szárliget

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén

• Gánt (OKTPH_51_1, OKTPH_51_2): Gánt, községháza buszmegálló
Látnivalók
Hasznos infók

Tömegközlekedés

• Vonattal a Komárom és Székesfehérvár között közlekedő vonatokkal érkezhetünk Bodajkra.
  • Bodajk vasútállomása helyett választhatjuk a Bodajk határában található Csókakő vasúti megállóhelyet is. Ide szintén Komárom és Székesfehérvár felől érkeznek járatok.
  • A Bodajk, lakótelepi elágazás buszmegállóba elsősorban Zirc és Székesfehérvár felől közlekednek autóbuszok.
  • A szárligeti vasútállomásra Budapest, Tatabánya, Komárom és Győr felől érkeznek vonatok.
  • A Szárliget, vasútállomás bejárati út buszmegállót a tatabányai buszok érintik.

Megközelítés

• Bodajk vasútállomás nincs közvetlenül a Kéktúra nyomvonalán, ezért induljunk el a K◼ jelölte úton a sínekkel párhuzamosan, ez elvezet a K jelzéshez (640 m). Innen balra fordulva Bodajkot érjük el, jobbra pedig elindulhatunk Csókakő iránáyba.
  • A csókakői vasúti megállóhelyről is sétálni kell a Kéktúra nyomvonaláig. Induljunk el a főúton a település felé a P jelzésen, majd a Fenyő bisztrónál lévő pecsételőhelynél csatlakozunk a Kéktúrába (840 m).
  • A szárligeti vasútállomáson egy felüljáró segítségével vág át a Kéktúra.

Parkolás

• Bodajkon a városközpontban, a Május 1. utca és a Táncsics Mihály utca kereszteződésénél találunk ingyenes parkolóhelyeket.
  • A szárligeti vasútállomás épülete mögött, a szupermarket hátsó parkolójában ingyenesen parkolhatunk.

Felszerelés

Alapvető túrafelszerelés: bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.