OKT szakasz

bélyegzőhelyek
Túraleírás
Teljes leírás

A Bakony legváltozatosabb, karsztos jelenségekben gazdag táját szeli át a Kéktúra e szakasza. Érintünk hűs szurdokokat, tágas, kopár legelőket, sűrű erdőket, barlangokban és kultúrtörténeti értékekben gazdag fennsíkot.

Elhagyván az Öreg-Bakony hatalmas erdőségét, ezúttal a hegyvidék másik arcaival ismerkedünk meg. Bakonynána határában körülnézünk a Római-fürdő festői szépségű, vad sziklaszurdokában, ezt követően csúnyán megzavart, letermelt erdőkön át felkapaszkodunk a Tési-fennsíkra. A kicsiny karsztplató mélyét szerteágazó barlangrendszer teszi mozgalmassá, felszíne pedig kiemelt helyzeténél fogva kiváló adottságokkal rendelkezik a szélenergia hasznosításához: erről tanúskodik két régi szélmalma is.

Tésről lefelé vezet utunk: erdei vándorlásunk során a hegység egyik legendás szurdoka, a Burok-völgy mellé szegődünk. Bakonykúti határában pedig a jellegzetesen kopár bakonyi dombok közé érkezünk, ahol végtelenül tágas terek nyílnak meg előttünk. Nyári hőségben csak néhány kabócadalos fenyőfacsoport árnya jelent enyhülést ezen a vidéken.

A következő erdőtömb után viszont a Fehérvárcsurgói-víztároló és a Károlyi-kastély parkja mellett találjuk magunkat. Az utolsó szakaszon vadregényes szurdokkal búcsúzik a Bakony: a Gaja-patak völgyének alján helyenként szélesen szétterülő, máshol sebesen rohanó vízfolyás kanyarog. Végül régóta kihasználtalan sípályán érkezünk meg Bodajkra, ahonnan már következő tájegységünk, a Vértes látványával barátkozhatunk.

Tippek

• „A Bakony fővárosa": a múzeumokban, látnivalókban bővelkedő Zirc
  • Érdemes felkeresni a Gaja-szurdokra panorámát kínáló Károly-kilátót, mielőtt leereszkednénk Bodajkra.
  • Ha módunkban áll, tegyünk kitérőt a csőszpusztai barlangkutatóházhoz.
  • Bár a Kéktúra elmegy mellette, nagyon rövid kitérő a Bakony talán legszebb vízesése, a Római-fürdő sziklaszorosa. Mindenképpen tervezzük bele túránkba!
  • Jásd és Tés között, ha időnk engedi, keressük fel a rövid kitérőt jelentő Gróf Széchenyi Zsigmond-kilátót, melyről nagyszerű a panoráma észak felé!
  • Kisgyónban páratlan létesítményt találunk: a természetbarát-telepen számos kulcsosház várja a túrázókat. Ideális hely az éjjeli pihenőre.

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Zirc  10,2  Bakonynána  6,1  Jásd  4,1  Csőszpuszta  6,7  Kisgyón  11,7  Bakonykúti  10,2  Fehérvárcsurgó  9,5  Bodajk

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén

• Bakonynána (OKTPH_44): Bakonynána, Petőfi Sándor utca buszmegálló
  • Jásd (OKTPH_45_1, OKTPH_45_2): Jásd, autóbusz-váróterem buszmegálló
  • Tés, Csőszpuszta (OKTPH_46 közelében): Tési elágazás buszmegálló
  • Bakonycsernye (OKTPH_47_1, OKTPH_47_2 közelében): Bakonycsernye, kisgyóni elágazás buszmegálló
  • Bakonykúti (OKTPH_48): Bakonykúti, Szabadság utca buszmegálló
Látnivalók
Hasznos infók

Tömegközlekedés

• Zirc vasútállomására a híres szépségű, hegyi jellegű Győr-Veszprém vasútvonal járataival juthatunk el.
  • Utazhatunk Zircre busszal is: szintén Győr és Veszprém felől, illetve a környező falvakból érkeznek a járatok a Zirc, autóbusz-állomásra.
  • Vonattal a Komárom és Székesfehérvár között közlekedő vonatokkal érkezhetünk Bodajkra.
  • Bodajk vasútállomása helyett választhatjuk a Bodajk határában található Csókakő vasúti megállóhelyet is. Ide szintén Komárom és Székesfehérvár felől érkeznek járatok.
  • A Bodajk, lakótelepi elágazás buszmegállóba elsősorban Zirc és Székesfehérvár felől közlekednek autóbuszok.

Megközelítés

• Zircen a vasút- és az autóbusz-állomás egymás mellett vannak. Induljunk bal felé az Állomás utcán, melynek végén, a keresztező úton érkezik meg a Kéktúra.
  • Bodajk vasútállomás nincs közvetlenül a Kéktúra nyomvonalán, ezért induljunk el a K◼ jelölte úton a sínekkel párhuzamosan, ez elvezet a K jelzéshez (640 m). Innen balra fordulva Bodajkot érjük el, jobbra pedig elindulhatunk Csókakő iránáyba.

• A csókakői vasúti megállóhelyről is sétálni kell a Kéktúra nyomvonaláig. Induljunk el a főúton a település felé a P jelzésen, majd a Fenyő bisztrónál lévő pecsételőhelynél csatlakozunk a Kéktúrába (840 m).

Parkolás

• Zircen a vasútállomás épülete előtt találunk ingyenes parkolót.
  • Bodajkon a városközpontban, a Május 1. utca és a Táncsics Mihály utca kereszteződésénél találunk ingyenes parkolóhelyeket.

Felszerelés

Alapvető túrafelszerelés: bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz Természetjáró app.