Hír

Az Országos Kékkör őrzői

Interjú | 2021.07.29.
Az Országos Kékkör őrzői

A száz százalékban terepi munkát Kovács Róbert és Németh Csaba kettőse végzi, akikkel ha nem is bármikor – hiszen azt az időjárási körülmények befolyásolják – de szinte bárhol találkozhatsz az Országos Kékkör több mint 2500 kilométere mentén. Egyes esetekben a természetjáró tagszervezetekkel közösen, többségében inkább csak ketten nyújtanak hatékony helyszíni segítséget – legyen szó bélyegzőgumi pótlásáról vagy cseréjéről, az útirányító táblák karbantartásáról és ugyancsak rájuk hárul tokkal vonóval együtt egy bélyegzőhely áthelyezése, útvonal módosítása. Az elkötelezett természetjárók a munkájukról meséltek.

Miben rejlik a terepi karbantartás jelentősége?

Kovács Róbert: A terepi karbantartás lényege az, hogy a kéktúrázó akadály nélkül tudja használni a túraútvonalat és a bélyegzőlenyomatot. Ha a kettőből bármelyiket, rosszabb esetben egyiket sem tudja elérni, akkor úgy fogja érezni, hogy a túramozgalom fenntartója nem végzi el a munkáját rendesen. Éppen ezért a bejelentett és a központi koordináción átfuttatott problémákat a lehető leghatékonyabban, blokkosítva, vagyis egymáshoz közel eső tájegységenként kezeljük. Előfordult már olyan is a távolabb eső helyszíneken, ahol mondjuk csak egy bélyegzőgumit kellett cserélni, hogy az ott működő természetjáró tagszervezet segítségét kértük, mert az volt a leggyorsabb. Igyekszünk nemcsak hatékonyak, hanem gyorsak is lenni, bár ez utóbbi időnként embert próbáló.


Németh Csaba: Az elmúlt években nagyon megnőtt az érdeklődés a kéktúrázás iránt, az útvonalak infrastrukturális kihasználtsága maximumon van, ami egy teljesen természetes jelenséget idézett elő: az eszközök élettartama csökken. A bélyegzőgumik gyorsabban kopnak, időként dobozostól eltűnnek. Ezeket pótoljuk, vagy ha találunk egy optimálisabb helyszínt, akkor áthelyezzük őket.Elkezdtük kivezetni a rendszerből a nyitvatartási időhöz kötött bélyegzőket azért, hogy a nap huszonnégy órájában elérhetőek legyenek. Gyakran kérdezik tőlünk a kéktúrázók, hogy miért van szükség változtatásokra, miért módosítja az MTSZ a túraútvonalakat? Sajnos a területek változó tulajdonviszonyai, az építkezések épp úgy indokolják, mint az átjárhatatlanul elgazosodott útvonal vagy egy balesetveszély elhárítása is. A változtatásokat mindig egy dolog motiválja: a biztonságos és kiszámítható természetjárás.


Milyen fázisokból áll a munkátok?

K.R.: Két lehetőség van: vagy a saját (szövetségi) tapasztalataink vagy a kéktúrázók bejelentései alapján indul el a karbantartás. Első lépésben a központi koordináció felé megtörténik a hiba bejelentése, utána a kollégák elvégzik a szükséges adminisztrációs és stratégiai feladatokat, mindezeket lekommunikáljuk egymással, majd ezt követően vonulunk ki a terepre. Ahogy már említettem, rangsorolunk sürgősség és fontosság, valamint a területi elhelyezkedés szempontjai szerint. Az elkészült munkát jelezzük az Országos Kékkör feladatait koordináló kollégák felé, majd – ha az adott munka indokolja - akkor megtörténik a térinformatikai nyilvántartás frissítése is. A legvégén jön a nagyközönségi kommunikáció.


Milyen eszközökkel dolgoztok?

N.CS.: A kisteherautónkban a létrától a motoros fűrészig, az akkus csavarhúzóktól az ágnyesőkig minden szerszám a rendelkezésre áll.


Milyen előnyei és hátrányai vannak a munkakörötöknek?

N.CS.: Abszolút előny, hogy sok időt töltünk a természetben. Változatos a munkánk, így nem fenyeget a monotonitás. A hátrányát a családunk szenvedi el, mert sokat vagyunk úton, távol az otthonunktól.


Kiből lesz jó terepi karbantartó?

K.R.: A szorgalmas, kitartó és alázatos természetjáróból. Akinek mindemellett jó a problémamegoldó készsége és a fizikai teherbírása is.


(a cikk teljes terjedelmében korábban már megjelent a www.mtsz.org-on)

Top kulcsszavak
# kéktúra / # igazolófüzet / # ellenőrzés / # ellenőr / # országos kéktúra / # alföldi kéktúra / # TELJESÍTŐ / # bélyegzőfüzet / # ak / # okt / # rockenbauer pál dél-dunántúli kéktúra / # rpddk / # kéktúrázás / # pecsét / # országos kékkör / # bélyegzés / # teljesítés / # kéktúra füzet / # bélyegződoboz / # vonat / # pecsételőfüzet / # felelős / # bakony / # kerékpár / # ügyfélszolgálat / # kéktúrázó / # nyomvonalváltozás / # ellenőrök / # kéktúrázás napja / # bélyegző / # erdőlágotatási korlátozás / # zalaszántó / # gaja-patak / # emlékfilm / # igazolás / # magyar természetjáró szövetség / # busz / # menetrend / # rekorder / # gyerekkéktúra / # gyermekkéktúra / # pecsételés / # simonfa / # parkoló / # autóverseny / # kerékpáros teljesítés / # gyenes károly / # motiváció / # mtsz / # gyalogos / # kedvezmény / # verseny / # jelvény / # kulcsosház / # római-fürdő / # rally / # gyalogos túra / # rockenbauer pál / # útvonal módosítás / # túramozgalom / # utazás / # tapasztalat / # bejelentés / # kék bélyegző jelzés / # KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉS / # tudatos / # figyelmeztetés / # terep / # Csernus Lukács Gábor / # átkelő / # túra / # élmény / # koronavírus-járvány / # kék sáv / # kirándulás / # természetjáró / # változás / # vértes / # karbantartás / # rockenbauer pál dél dunántúli kéktúra / # nagy-séd-patak / # szállás / # interjú / # turistaútvonalak / # volán / # traveladdict / # közlekedés / # darázs / # alföld / # regisztráció / # OKT 3 / # csernus l. gábor / # okk / # jelzésfestési pályázat / # máv / # blogger / # vasút / # teljesítmény
Kapcsolódó tartalmak