AK-05

bélyegzőhelyek
Túraleírás
Teljes leírás

Az Alföldi Kéktúra ötödik szakasza a Körös-Maros közének északnyugati szegletét járja be. Utunk tágas szántók és történelmi emlékek mellett vezet el, közben kunhalmok és kastélyok illusztrálják a környék sokszínű múltját.

Mindszent vasútállomásról indulunk útnak a kéken, hamar magunk mögött hagyva a Tiszát. Végtelennek tűnő földek között haladunk Ördöngös felé. Néhol feltűnnek apróbb magaslatok a horizonton – ezek az ún. kunhalmok a bronzkorban itt élő népek egykori jelenlétének nyomai. A Ludas-halomra kis kitérővel mi is felkapaszkodhatunk, míg Tompaháton, Nagymágocson és Árpádhalmon megismerkedhetünk a Károlyi család izgalmas történetével és kastélyaival.

Árpádhalomtól északra, a Körös felé kalauzol minket a nyomvonal. Keresztezzük Gádoros és Eperjes településeit, majd a Szarvastól délre elterülő földeken kitágul a tér, és közelebbi barátságot kötünk az Alföld nyílegyenes földútjaival és csatornáival. Ezek a monotonnak tűnő szakaszok kiválóan alkalmasak a merengésre, elcsendesülésre gyaloglás közben. Szarvasra beérve előbb a Kákafoki-holtág partján tudunk hűsölni, majd a szakaszzáró pecsét begyűjtése után a Csáky-Bolza kastély parkjában tanulhatunk a Körös-Maros Nemzeti Park természeti értékeiről.

Tippek

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben):

Mindszent vá.  15,9  Ördöngös  7,2  Tompahát  8,9  Nagymágocs  8,8  Árpádhalom  7  Gádoros  7,2  Eperjes  22,4  Szarvas

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén:

• Ördöngös (AKPH_19_B): Szentes, Ördöngős-major buszmegálló (Szentes és Hódmezővásárhely felé)

• Tompahát (AKPH_20): Tompahát, központ buszmegálló (Szentes felé)
  • Nagymágocs (AKPH_21): Nagymágocson több helyen is megáll a busz: Károlyi kastély, Községháza, Sportpálya, Kossuth utca - Szentes és Budapest felé utazhatunk innen

• Árpádhalom (AKPH_22): Árpádhalom, magtároló buszmegálló (Orosháza és Szentes felé)

• Gádoros (AKPH_23_A): Gádoros vasútállomás (Szentes–Orosháza viszonylat)
  • Eperjes (AKPH_23_B): Eperjes, községháza buszmegálló (Orosháza, Nagyszénás és Szentes felé)

Érdekes látnivalók útközben :

• Ludas-halom
  • Nagymágocs, Károlyi kastély
  • Árpádhalom: Károlyi-Berchtold-kastély
  • Szarvas: Körösvölgyi Látogatóközpont, Állatpark, Csáky-Bolza kastély, Erzsébet liget
Bélyegzőhelyszakaszok
Hasznos infók

Tömegközlekedés

Mindszent, vasútállomás:

• Vasúttal a Szentes és Hódmezővásárhely, illetve Kiskunfélegyháza és Hódmezővásárhely között közlekedő vonatokkal a Mindszent vasútállomásig utazzunk.
  • Szentes és Csongrád, valamint Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő távolsági és helyközi busszal érkezve a Mindszent, Stop büfé megállóig utazzunk.

Szarvas, Körösvölgyi Látogatóközpont:

• A Mezőtúr–Mezőhegyes vonalon vonattal is elérhetjük Szarvast, a Szarvas megállónál szálljunk le.
  • Távolsági vagy helyi (a vasútállomásról) busszal a Mezőtúri útelágazás megállóig utazzunk.

Megközelítés

Mindszent, vasútállomás:

• A vasútállomáson találjuk a pecsétet. Az állomással szemben elindulunk a Vasút utcán, majd a Nyomás soron jobbra kanyarodunk. A Csokonai utcára kiérve már az Alföldi Kéktúra nyomvonalán vagyunk.
  • A buszmegálló a Csokonai utcában található, azon vezet a K jelzés. A bélyegzéshez viszont egy kis kerülőt kell tennünk a vasútállomásig és vissza (170 m).

Szarvas, Körösvölgyi Látogatóközpont:

• A buszmegállótól induljunk a Mezőtúri elágazásig, és ahol a tábla is jelzi, forduljunk délnek a Körösvölgyi Látogatóközpont felé. Egyenesen haladva becsatlakozunk az Alföldi Kéktúra nyomvonalára. Miután átkelünk az Annaligeti hídon, bal kéz felől találjuk a látogatóközpontot, ahol a második kapunál vár minket a pecsét.

Parkolás

• Mindszent vasútállomásán betonozott, ingyenes parkolót találunk.
  • Szarvason a Körösvölgyi Látogatóközpontnál találunk parkolót.

Felszerelés

• Alapvető túrafelszerelés: túracipő vagy bakancs, az évszaknak megfelelő öltözet, ivóvíz, élelem. A navigáláshoz TERMÉSZETJÁRÓ app, amelyben ez a túra pár gombnyomással megnyitható.

Biztonsági előírások

• Mivel sokszor több órát is gyalogolunk két lakott hely között, vigyünk magunkkal megfelelő mennyiségű ételt és italt. Nem árt gondoskodni a nap elleni védelemről sem, mert helyenként nem találunk árnyékot.