OKT szakasz

bélyegzőhelyek
Túraleírás
Teljes leírás

Az Országos Kéktúra több mint ezer kilométer hosszú legendás útvonalának kiindulópontja és a Dunántúl legmagasabb kiemelkedése az Írott-kő. A szépséges Kőszegi-hegység patakcsobogástól zúgó völgyeiből és alpesi panorámákat nyújtó kilátóiból leereszkedünk az egész Kéktúra legsíkabb területére, hogy a Rába partjáig gyalogoljunk.

A számos látnivalót, természeti csodát és élményt rejtő Országos Kéktúra hazánk nyugati határáról indul. A hegyvidéken kilátótól kilátóig vándorlunk, a közöttük húzódó völgyekben számos forrásnál olthatjuk szomjunkat. Az Írott-kőtől e szakasz mentén a Kőszegi-hegység ősi, átalakult kőzettömegének sűrű erdővel borított hűvös lejtőin jutunk el a Kisalföldre, hogy lendületet vehessünk az előttünk álló Dunántúli-középhegység bebarangolásához. A történelmi Kőszeg annyi látnivalót tartogat, hogy akár napokra rabul ejthet bennünket.

Továbbindulva hosszú zarándoklat veszi kezdetét a sík vidéken, ahol már nem kell nagy szintkülönbségeket leküzdenünk. Apró falvak, eldugott kastélyok, arborétumok, régi templomok mellett halad az utunk. Közöttük az erdőkben végtelen nyiladékokon, néha aszfaltutakon jutunk el Sárvárra, ahol bevehetjük a várat, a fáradalmakat pedig a gyógyfürdőben pihenhetjük ki.

Tippek

• Gradics-forrás
  • Chernel-kastély, Tömörd
  • Sárvár vára és gyógyfürdői

Az útvonalról kisebb letérővel elérhető látnivalók:

• Kéktúra Emlékmű
  • Szent Vid-kápolna
  • Saint Germaini-kereszt
  • Szulejmán-kilátó (Kőszeg)
  • Zwinger (Kőszeg)
  • Tömördi Madárvárta

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Írott-kő  Hét-forrás  4,8  Kőszeg  15,8  Tömörd  9,8  Ablánci malom  10,8  Szeleste  9,4  Bögöt  7,4  Csényeújmajor  5,5  Sárvár

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén

• Kőszeg (OKTPH_03_1, OKTPH_03_2): Kőszeg vasútállomás vagy Kőszeg, Várkör 98. buszmegálló
  • Tömörd (OKTPH_04): Tömörd, autóbusz-forduló buszmegálló
Látnivalók
Hasznos infók

Tömegközlekedés

• A túra kezdőpontja csak gyalogosan közelíthető meg!
  • Bozsokról vagy Velemből érdemes megmászni az Írott-kőre vezető kaptatót. Mindkét falu elérhető a Kőszegről és Szombathelyről induló helyközi autóbuszokkal.
  • A túra végén Sárvárról busszal vagy vonattal is hazautazhatunk.

Megközelítés

• Velem, autóbusz forduló megállóból (a falu felső végén található) a K+ jelzésen a Szent Vid kápolna érintésével, majd a Hörmann-forrástól a K jelzésen az Írott-kőig (5,8 km).
  • Velem, autóbusz forduló megállóból a P jelzésen (4,9 km).
  • Bozsok, Rákóczi utca megállóhelyről a Dél-dunántúli Kéktúra K jelzéseit követve a Kalapos-kő érintésével fel az Írott-kőre (7,9 km).
  • Sárváron a legközelebbi buszmegállóhoz induljunk északi irányba a Batthyány utcán. A Szombathely felé induló buszok megállója 300 méternyire van. Ha az ellenkező irányba szeretnénk utazni, még 100 métert kell továbbsétálni. A megálló neve mindkét esetben Sárvár, Batthyány utca.
  • Sárváron a vasútállomásra úgy jutunk az utolsó pecsételőhelytől, hogy a Batthyány utcán indulunk el, majd a körforgalomnál észak felé a Hunyadi János utcára térünk (1,3 km). Akár busszal is utazhatunk a vasútállomásig az útvonal menti buszmegállókból.

Parkolás

•  Velembe a Kőszeget Szombathellyel összekötő 87-es úton juthatunk. Lukácsházánál forduljunk Velem felé, és kövessük a jól kitáblázott utat a faluig. Kiépített parkolóhelyet nem találunk, de a KRESZ szabályainak megfelelően tudunk parkolni.
  • Bozsok szintén a 87-es útról közelíthető meg. Lukácsházán forduljunk Velem felé, majd Kőszegszerdahelyen át autózzunk Bozsokig (nem kell Velem felé fordulni). A falu utcáin bőven találunk parkolóhelyet.
  • Sárvár a Balaton-felvidéket Sopronnal összekötő 84-es úton található. Szombathelyről a 86-os, majd 88-as utakon jutunk a városba. A Nádasdy-múzeum előtt ingyenes, kiépített parkolóban hagyhatjuk az autót.

Felszerelés

• A Kőszegi-hegységben bakancs használata ajánlott. A síkvidéki területeken kényelmes lábbelit húzzunk!
  • Érdemes csapadékos időjárás elleni felszerelést is magunkkal vinni.
  • Nyáron nagyon fontos sok folyadékról gondoskodnunk - főként Kőszeg és Sárvár között, ahol nem találunk forrást.
  • A navigáláshoz Természetjáró app ajánlott.