OKT

Zemplén

Nagy-nyugodó-nyereg - Hollóháza

GPS-NYOMVONAL LETÖLTÉSE (2017. június 20.)

1485 m

-1535 m

45,0 km

OKT-26

A Nagy-nyugodó nyergéből bélyegzés után észak felé indulva a Kecske-hát oldalában átkelünk a szomszédos Vörös-nyeregbe, ahonnan balra lefelé indulunk. A nyeregből fél órás kitérővel juthatunk el a Magas-hegy (514 m) kilátójába vagy a kalandparkhoz. Lefelé

haladva a Körtefa-nyereg után a Borz-hegytől helyenként meredeken ereszkedve leérünk egy aszfaltúthoz, majd azon jobbra fordulva kb. 400 m után a Vörös-kő vendégházhoz érkezünk. Itt balra letérünk az országútról, majd az erdészeti úton Som-hegy (Hosszú-domb) keleti oldalában haladunk tovább. A Mocsári-rét után újból kapaszkodni kezdünk. A gerincre felérve még mindig erdészeti úton, kisebb emelkedőkkel, lejtőkkel a Cserép-tó nyeregébe jutunk, miközben dél felé a vulkáni eredetű jellegzetes kúp alakú hegyek láncolatára nyílik kilátás.

A kereszteződésben három földút is kínálkozik, de mi egy először alig kivehető ösvényen indulunk el a pihenő mellett. A szurdokban a nagy irtásfolt után az ösvény földúttá alakul, mi viszont a gyalogúton megyünk tovább a völgy oldalában. Keresztezve a patakot, az árok jobb oldalára térve az erdőn át Vágáshutára visz az utunk, ahol a bélyegzőt a vendégházzal szemben az információs táblán, a telefonfülke mellett találjuk. A falu a XVIII. században telepített üveghutából alakult ki, napjainkban már alig lakják. Településszerkezete a domborzatnak köszönhetően sajátságos, három részre tagolt, az alacsony térszínen a Dolina, a magasabb részeken remek kilátással a Kispart és Nagypart alakult ki. A faragott szobrain kívül a Szlovák tájházát is megtekinthetjük.

A községet elhagyva pár kilométert aszfaltúton teszünk meg, egészen a Margit-kútig, majd földúton indulunk tovább a Hollós-völgyben. Az erdőbe érve letérünk az útról, és meredek kaptatóval jutunk a dombtetőre. A gyalogút később földútba torkollik, amelyen aztán leereszkedünk Nagyhutára. A faluban a Polgármesteri Hivatal épülete előtti vaskerítésen, az útjelző tábla mellett kihelyezett bélyegzővel igzoljuk eddigi utunkat. Továbbhaladunk a műúton Kishutára, és átvágunk rajta. A szintén XVIII. századi üveghuta település kezdetben a Som-patak völgyében épült ki. Az időszakosan közlekedő Pálháza - Rostalló kisvonat útja áthalad a falun, követve a Kemence-patak völgyét, mi pedig keresztezzük mindkettőt, és balra fordulva, majd 100 m után jobbra, letérünk a látványos Szuha-völgybe, ahonnan a széles úttal párhuzamos ösvényen Bózsvára megyünk. A falu határában érintjük a Bózsvai-sziklát, melyet Béla-kő néven is ismerhetünk. A szikla a puhább kőzetbe nyomult kemény, ellenálló riolitból preparálódott ki az évmilliók során. A faluban két bélyegzőhelyet is találunk: közvetlenül a kék mentén, a tóparttal szemben a faluház előtti villanyoszlopon, és kitérővel az Esze Tamás úton, a Kőbérc Panzió Étteremben.

A települést elhagyva balra térünk, és az aszfaltúton felkapaszkodunk a kilátásban pazar dombhátra, a túloldalon pedig ráfordulunk a felszámolt Füzérkomlós - Sárospatak Hegyközi Kisvasút nyomvonalára. A kellemes erdős úton, a még

helyenként fennmaradt, régi talpfákkal áthidalt útszakaszokkal tarkítva átkelünk a Nyíri-patakon, s a túlparton folytatva, immár bozótossal kísért, de hasonló úton bejutunk Füzérkomlósra. A falut a régi vasút végállomásán érjük el, ahol egy felhagyott andezit kőfejtő mellett is elhaladunk. Átvágunk a községen, és az utolsó házak után balra térünk a kerékpárútra. Dombhátra kapaszkodunk, kis pihenőhelyhez érünk, és a pazar panorámában gyönyörködünk. Előttünk a füzéri vár és a Nagy-Milic hegycsoportja, a Szalánci-hegység csúcsai, dél felé pedig szintén a vulkáni, immár magunk mögött hagyott csúcsok tornyosulnak. A tetőről leereszkedünk a Bisó-patak völgyébe, és az új kerékpárúton kellemes sétával érünk Füzér központjába. Bélyegezni a Koronaőr vendégház és étterem kerítésére, vagy a füzéri italbolt előtti kékkör információs táblára felszerelt bélyegzővel tudunk. Látnivalói: műemlékvédelem alatt álló festett fakazettás mennyezetű református temploma és a faluközpontban található Szent István római katolikus temploma román kori és barokk részekkel.

A községet elhagyva nyugati irányból megkerüljük a várat.  A füzéri várhoz megéri kitérőt tenni.  A vulkáni kürtőmaradványból álló Várhegyen (552 m) épült középkori erősségből, amit 2016-ra felújítottak, a kilátás páratlan. A kéken tovább utunk a Pap-rét és a Senyánszki-rét felé vezet, onnan a Csata-réti erdészházhoz érkezünk. A kis lakot megkerülve felmászunk a Kakas-bérc nyergébe, majd a Nyársasok oldalában kaptatunk tovább. Újabb 100 m emelkedés után a kőfolyáson jobbra kisétálva kijutunk az erdőből a hegyoldal kilátópontjára. Az ösvényre visszatérve folytatódik a hegymászás, míg a gerincen kisebb-nagyobb szintetek leküzdve előbb elérjük a Kis-Milicet, rajta a kilátóval, majd hamarosan a Nagy-Milic csúcsát. Innen átlendülünk a következő tetőre, balra rátérünk a földútra, és az erdőben leereszkedünk rajta a Hollóházáról Lászlótanyára tartó aszfaltútra.

Ezen érjük el a Bodó-rét peremét, ahol a kék kereszt leágazásánál egy útjelző oszlopon találjuk a kéktúra bélyegződobozt. Tovább a kéken közel 400 m múlva a rét szélén lévő pihenőhelynél, az esőbeállóban szintén bélyegezhetünk a bodó-réti lenyomattal. A keskeny aszfaltúton visszatérünk az erdőbe, s rövidesen átváltunk egy földútra, majd ismét az aszfalton haladva pár száz méter után balra leereszkedünk a Dög-térre, átvágunk rajta az alig látható nyomokon, aztán egy erdősávon kijutunk a Sarjános-rétre. Jobbra térünk, végighaladunk a Magas-tető nyugati oldalában, és a fák közül kilépve begyaloglunk Hollóházára. A jelzéseket követve elérjük a buszforduló terét, ahol az OKT-emlékmű áll. Megérkeztünk az Országos Kéktúra keleti végpontjához. Hollóházán három helyen is bélyegezhetünk: a Kéktúra emlékműhöz közeli Vadász sörözőben, a Porcelángyár bejáratánál, vagy a kék nyomvonaláról letérve a Balkon büfénél.

Sor-
szám
Kezdőpont Végpont Hossz
(km)
Szintemelkedés (m) Menetidő (óra:perc)
(bélyegzőhely) > < > <

Teljesítők száma

(2017. 11. 02-ig): 6024 fő

Céges rendezvények

Magyarország második legmagasabb pontján fekvő Galyatető Turistacentrum vállal céges rendezvényszervezést, csapatépítést, családi összejövetel és ünneplések kivitelezését.

Erdei iskola általános iskolások számára

Szeretettel várjuk az általános iskolás gyerekeket!
A dormitóriumban 31 főt tudunk elhelyezni, a kísérő felnőtteknek fürdőszobás szobát biztosítunk, igény szerint.