OKT

Mátra

Sirok - Szarvaskő

GPS-NYOMVONAL LETÖLTÉSE (2017. június 20.)

610 m

-540 m

19,8 km

OKT-21

OKT-23

Sirokot a temető sarkánál balra térve hagyjuk el, és meredeken kapaszkodni kezdünk a stilizált várkapun átvezető aszfaltozott úton. A Tarna-völgye, és egyben a falu felett magasodó, riolittufából felépülő Vár-hegyen nyitvatartási időben megtekinthetjük az

Árpád-kori siroki várat, mely nem csak kilátásáról és a falura meredeken letörő várfalairól, hanem a kőzetbe vájt összekötő járatairól, kazamatáiról is híres. A vár alatti nyeregben a kék jelzés észak-északkelet felé vezet tovább a gerinc hosszú tisztásán, majd betér az erdőbe.

Figyeljük az út jobb oldalát, nehogy elvétsük a szintén riolittufából álló Bálványkövekhez, azaz a Barát- és Apáca-sziklákhoz vezető letérőt. A 6-8 m magas sziklatömbök beszédes és látványos alakját a külső természeti erők preparálták ki a vulkáni bombákkal teleszórt tufából. Egyedülálló panorámában lehet részünk, hiszen rálátunk a várra, a Tarna-völgyében meghúzódó településre és a Mátra keleti gerincére. A szikláktól egy kis ösvényen továbbhaladva máris egy újabb kilátóhelyen találhatjuk magunkat: a látványos Törökasztal sziklakiszögellésén. A gigantikus kőtömb - elképzelések szerint -  régen pogány áldozóoltár lehetett. Páratlan innen a táj képe a Bükk irányába.

A gerinc ösvénye néhány perc után földúttá szélesedik, aztán az erdőből kilépve felvezet az irtásfoltokkal ritkított, de fiatalossal már visszaerdősülő Alma-lápa-tetőre. A Vár-hegy gerincét elhagyva fokozatosan a tufának helyet adó homokos-agyagos, agyagmárgás összletek dominálnak, és ezt nem csak a lágy vonulatok látványa tudatja velünk, de talpunkkal is érezni fogjuk esős időben az erdészeti utakon csúszkálva. A hegytetőt magunk mögött hagyva a kanyar után továbbra is a gerincet követjük, majd Szalokma-fő-tető elágazásában élesen balra fordulunk, s ereszkedni kezdünk Rozsnakpusztára, ahol a gémeskút közelében álló magányos körtefán találjuk a bélyegzőt.

A tisztás szélén, az erdészház kerítése mentén először jobbra, majd pár tíz métert követően az elágazónál balra, a kerítéssel párhuzamosan futó útra fordulunk. Kellemes, fenyvesekkel, fiatal cseres-tölgyesekkel kísért, hajtűkanyarokkal tarkított aszfalton érkezünk meg az Egerbakta és Bükkszék közötti országútra, amin jobbra tartva hamarosan elérjük a Bátor falu felé tartó műút elágazót, majd elindulunk a falu felé. A Laskó-patak hídja után az

elágazásban jobbra indulunk, és a völgy alján, mezők között haladva beérünk az erdőbe, majd egy kis vízfolyáson átkelve kaptatni kezdünk a jól járható dózerúton. Bő félórás emelkedés után irtásfoltokon átvágva a fekete palás kőzet kibukkanásain érkezünk meg a Gilitka gerincére. Itt az útelágazásban élesen balra fordulunk.

Továbbra is irtásfoltokkal tarkított terepen haladunk, majd a Kotymány ormárnak (396 m) nyergébe felérve ismét belépünk az erdőbe, és jól kijárt földúton megyünk tovább a gerincen. Néhány tisztás után hirtelen ligetes domboldalba érünk, ahol több keréknyomot is láthatunk, de nekünk kelet-északkelet felé indulva, egy középtájon futó gyalogösvényen kell leereszkednünk. Amikor az utacska elvész alólunk egy bokros területen, egyenesen keletnek tartunk, így hamarosan kiérünk a keskeny aszfaltút hajtűkanyarjába, és a csatlakozó geológiai tanösvénnyel együtt a patakvölgyben nagyjából negyedóra alatt eljutunk a hegyek közé ékelődött Szarvaskőre.

A völgy mindkét oldalát a jura tengeralatti vulkáni működés során keletkezett kőzetek építik fel, amit a faluból induló tanösvényen közvetlenül is megszemlélhetünk. Legérdekesebb az óceánaljzaton képződött párnaláva formában megszilárdult bazalt. Mielőtt beérünk a faluközpontba a kék háromszög jelzés meredek emelkedőjén a Major-tető (360 m) kilátójába is felkapaszkodhatunk, hogy fentről a Bükk és a Mátra vonulataiban, az Eger-patak kanyargó, meredek hegyoldalakba vágódott völgyében, az aprócska faluban és a szemközti Vár-hegy alakjában, a rá épült, ma már csak romjaiban fennmaradt várban gyönyörködhessünk. A 25-ös főútra leérve bélyegezhetünk a Vár presszóban, de a vasútállomás épületének kerítésénél is megtaláljuk az OKK bélyegzőt.

Sor-

Teljesítők száma

(2017. 09. 04-ig): 5960 fő

Céges rendezvények

Magyarország második legmagasabb pontján fekvő Galyatető Turistacentrum vállal céges rendezvényszervezést, csapatépítést, családi összejövetel és ünneplések kivitelezését.

Erdei iskola általános iskolások számára

Szeretettel várjuk az általános iskolás gyerekeket!
A dormitóriumban 31 főt tudunk elhelyezni, a kísérő felnőtteknek fürdőszobás szobát biztosítunk, igény szerint.