OKT

Mátra

Mátraverebély - Mátraháza

GPS-NYOMVONAL LETÖLTÉSE (2017. június 20.)

1305 m

-790 m

25,4 km

OKT-19

OKT-21

Mátraverebélyből a vasúti síneket keresztezve földúton indulunk tovább. A fás-bokros területen áthaladva egy megművelt földdarab déli szélén követjük az utat. Egy fasoron túl, nagyobb mező északi szélén végiggyalogolva, majd újabb fasort keresztezve délkeletnek

fordulunk, és egy ösvényen belépünk az erdőbe. A Kőerdő-tető oldalába kapaszkodunk fel, ahonnan jobbra tartva követjük a fiatalosban haladó erdei utat, és rövidesen elérjük a Hárág-tető-nyereg kerítéssel kísért kereszteződését. A túloldalon leereszkedünk, rácsatlakozunk egy erdészeti útra, amelyről kb. 200 m múlva leágazva a déli irányba futó földúton haladunk tovább. Innentől nagyjából szintben érkezünk az Agyagos-tetői pihenőhelyhez, majd a fenyőerdővel és kisebb irtással övezett Ágasvár aljára, ahol a földutak kereszteződésében a fenyvespusztai leágazót is jelzi egy tábla.

A mi földutunk ezzel átellenben folytatódik. Elhalad Bócsi András emlékköve mellett, és fiatalosok mentén, illetve a Csalános gerincén elterülő irtásfolton át egy erdei rakodó tisztásáig visz. Itt a földutak villás elágazójához érkezünk. A bal oldali ágon indulva megkezdjük a jelentősebb emelkedő leküzdését. Keresztezve egy dózerutat, amin becsatlakozik jobbról a kék kereszt jelzés, tovább haladunk felfelé, immár bozóttal övezett keskeny meredek ösvényen, majd földútra érve egyenletesen kaptatni kezdünk az ágasvári turistaház felé. Még mielőtt felérünk a tisztáson álló épülethez, utunk a kerítés előtt balra fordul. A keskeny ösvényen a Foton-rétet megkerülve egy információs táblához és a házat körbeölelő kerítés kapujához érünk. Bélyegezni az INFO táblán elhelyezett bélyegzővel tudunk, avagy a hétvégente nyitva tartó turistaházban.

Kitérővel a kék háromszög jelzés meredek sziklás ösvényén megmászhatjuk Ágasvár (789 m) késő bronzkori sáncmaradványokat rejtő csúcsát, ahonnan az északi oldalra, jó idő esetén a Karancs–Medves, a Börzsöny és a távolabbi hegyek ormáig is elláthatunk. Visszatérve a kék jelzés elágazójához újabb kitérővel és látvánnyal gazdagíthatjuk mátrai utunkat, ugyanis a háztól délre eső oldalban található országunk legnagyobb nemkarsztos barlangja, az andezitben tektonikus úton kialakult Csörgőlyuk-barlang. Bejárásához engedély és vezető szükséges.

Kéktúránkat Ágasvár déli oldalában, a nagyjából szintben futó úton folytatjuk, körülöttünk az andezitláva fagyással, aprózódással feldarabolódott tömbjei. Ezután a Mátra-bérc Sztremina részén járjuk a tölgyesek közötti ösvényt, ami földúttá szélesedve végül leereszkedik a régen Almás-, majd Felsőhuta néven ismert Mátraszentistván településre.

Már menet közben is rá- ráláthatunk a falura, a környező vonulatokra, valamint a Nárád-hegyen látványában is domináló, 2004-ben kialakított sípályákra. A kis település a felső-mátrai falvak egyike Mátraszentimre és Mátraszentlászló mellett, melyek jellemzően tót fafeldolgozók, szénégetők és német származású üvegfúvó iparosok letelepedésével jöttek létre. A bélyegződobozt a híres mátrai betyárról elnevezett Vidróczki csárda előtti villanyoszlopon, vagy a 3Patak vendégház külső kapujánál találjuk. A hangulatos faluból aszfaltúton érünk át a következő kis településre, a három „huta” közül a valamikor Fiskalitáshuta néven illetett Mátraszentlászlóra.

A település manapság főként üdülőfaluként éli életét. A hosszú meredek utcáján felérünk a buszfordulóhoz. Onnan balra, a lakott területről kivezető úton haladunk tovább, ám hamarosan jobbra, a régen még sípályaként is üzemeltetett lankás, tavasszal kankalinnal borított hegyoldalra tartunk. Fás, ligetes területen folytatódik az emelkedő, aztán a Piszkés-kút foglalata után elérjük a gyertyános-bükkös erdőt, majd a csillagvizsgáló mellett elhaladva, a távvezetéket követve egy kis nyereg horpadásán át eljutunk a Lengyendi-galya oldalába. Ha nem szaladunk ennyire előre, Mátraszentlászlóról a kék kereszt jelzésen rövid sétával ellátogathatunk a Három falu templomához, ami a „hutafalvak" közös templomaként épült 1942-ben mátrai terméskőből, közel azonos távolságra a három felső-mátrai településtől.

Ha a sárga sáv jelzést választjuk, egy félórás sétával a Vörös-kő-kilátóhoz juthatunk fel a viszonylag meredek hegyoldalon felkapaszkodva. Fentről kiváló körpanorámában lehet részünk. A Lengyendi-galyától kényelmes, enyhén emelkedő, igazi téli időben sífutóútként is használható széles erdészeti úton, majd közel 200 méteren át aszfaltúton folytatjuk utunkat immár Galyatető üdülőtelepülésén, végül egy rövid meredek kaptatóval elérjük a Mátra 960 m magas csúcsát, a Péter-hegyesét, és a rajta álló, 1934-ben épített, majd 2015-ben felújított és átadott, rangos építészeti díjakat nyert Galya-kilátót. Ha nincs köd, a kilátó fémhálóval bevont kő- és betonteste felfelé kaptatva már messziről odavonzza a tekintetünket.

A Galya-kilátónál kéktúra bélyegzőt találunk a kerítésen és a kilátó tetején is. A bejárattól induló kövezett sétányon ereszkedünk le a Galyatető Turistacentrum épületéhez, ahol szintén elérhető az OKK bélyegző a főbejárat mellett vagy a teraszon. A Turistacentrum és a vele szemben magasodó Nagyszálló épülete közötti úton balra, a parkoló felé indulunk tovább. A parkoló túlsó oldalán belépünk a bükkösökkel ölelt erdei gyalogútra. Hamarosan egy elágazóhoz érkezünk, ahol útjelző tábla mutatja többek között a Kéktúra 2014-ben megváltozott új irányát. Régen az útvonal leágazott a Nyírjes-bérc felé, ám jelenleg ez a szakasz a kék kereszt jelzést viseli. Mi tovább haladunk a Mátra bércén a Mogyorós-orom felé.

Egy esőbeállós pihenőhely után a Galyatetőre vezető műút rudolftanyai szerpentinkanyarjánál meredeken keresztezünk egy keskeny aszfaltutat, majd elhagyjuk a Nagy-Lipót meredek oldalában Parádsasvárra leszaladó piros kereszt jelzésű út elágazóját, és a fenyves mentén a Nagy-Lipót kilátópontját érintve tovább ereszkedünk lefelé. Utunk során újra közel kerülünk az országúthoz, azonban az ösvény megint elfordul, és a Nagy-lápafő érintésével földútba torkollik. Innen a Vércverés csúcsa felé vesszük az irányt, ahol az INFO táblánál tudunk bélyegezni. Sajnos a gerinc meredek, Parádsasvár felé néző északkeleti oldala irtásokkal szabdalt, és helyenként a 2014-es vihar is erőteljesen átalakította a bükkerdőt.

Végiggyalogolunk a Vércverés gerincén, majd egy szűk, bokros ösvényen elhaladunk a Bagoly-kő sziklája, kilátópontja mellett, és felérünk a Csór-hegyre, ahol a 1990-es évek végéig még állt a Kós Károlyról elnevezett, fából készült kilátó. Széles erdészeti úton leereszkedünk a Mátra-nyereg útelágazásába, aztán keresztezve a 24-es utat a továbbinduló gyalogúton visszalépünk az erdőbe. Hamarosan az ösvényünk beletorkollik újra az országútba, amin elérjük a Vörösmarty turistaházat, ahol vagy a fogadó kerítésén, vagy bent a fogadóban bélyegzünk. Átvágva a főúton Mátraháza felé indulunk. A Nagy-Hidas-völgyben a patak feletti kis fahídon átkelünk, majd a túloldalon hamarosan felérünk a település határába, az országútra. Bélyegzőt Mátraházán a buszállomás épületének fedett teraszán vagy tovább, a nagy parkoló DK-i sarkában meghúzódó Mátra büfé külső oldalfalán találunk.

Sor-

Teljesítők száma

(2017. 09. 04-ig): 5960 fő

Céges rendezvények

Magyarország második legmagasabb pontján fekvő Galyatető Turistacentrum vállal céges rendezvényszervezést, csapatépítést, családi összejövetel és ünneplések kivitelezését.

Erdei iskola általános iskolások számára

Szeretettel várjuk az általános iskolás gyerekeket!
A dormitóriumban 31 főt tudunk elhelyezni, a kísérő felnőtteknek fürdőszobás szobát biztosítunk, igény szerint.