OKT

Cserhát

Becske - Mátraverebély

GPS-NYOMVONAL LETÖLTÉSE (2017. június 20.)

2330 m

-2370 m

73,9 km

OKT-18

OKT-20

Becskét elhagyva előbb egy akácosban kapaszkodunk felfelé, majd a dombtetőre érve a rét sarkán jobbra fordulunk; utána ismét jobbra, erdészeti útra térünk. A bekerített telek mellett a két szekérút között induló ösvényt választjuk. Kb. húsz perc után kanyargós

ösvényünk egy tönkrement, keskeny aszfaltozott útba csatlakozik; ezen jobbra indulunk tovább. Százharminc méter után balra fordulunk egy emelkedő, köves erdészeti útra, ami felvezet a Várhegy nyergébe, ahonnan bő félórás kitérővel juthatunk el Szandavár romjaihoz. Érdemes kitérőt tenni a vulkáni kúpon álló várromokhoz a pazar kilátás miatt is. A nyeregből meredek földúton ereszkedünk le a jó vizű Gyurinka-forráshoz, majd a legelők mentén haladva érkezünk be Szandaváraljára, ahol a bélyegzőt a faluközpont pihenőhelyén, az OKK információs tábla melletti villanyoszlopon találjuk.

A lakott területről kiérve az erdő sarkán jobbra fordulunk, és a Hucskó-hegy gerincén át, az átjátszótorony mellett elhaladva folytatjuk utunkat az akácossal övezett földúton. Szántóföldek között visz az ösvény a hullámzó dombokon át Terénybe, ahol a Hunnia Csipkemúzeum után balra fordulva, a temetődombra felkapaszkodva hagyjuk el a községet. A falu nem csak Csipkemúzeumáról, hanem egyedülálló orsós magnó gyűjteményéről is híres (Orsós Magnó Múzeum), és az utunkat szinte végigkísérő, különösen a falu felső, északi részén sorakozó elő- és oldaltornácos házairól is. A temetődombon túl egy hosszan elnyúló hegyháton kapaszkodunk tovább, szántót kerülünk, majd a hegyhát hirtelen ereszkedését követően egy széles földúton vezető enyhébb emelkedőn folytatjuk utunkat. Borókásokkal kísérve érünk ki egy laposabb tetőre.

A tetőn szép panorámában gyönyörködhetünk. Innen hosszan elnyúló rétek következnek, jobbra a Bodóvölgy felhagyott kőfejtők foltjaival tarkított oldala látszik. Hamarosan megpillantjuk Cserhátsurány házait is. Itt a Rákóczi utcában, a Flamingó vendégház és eszpresszóban vagy a Petőfi u. 3-as szám előtt álló OKK információs táblára szerelt bélyegzővel tudunk igazolni. A faluvégi elágazásban a feszületnél balra, majd az erdősarok előtti villaszerű elágazásban jobbra fordulunk. A fiatalos erdőkkel, szántókkal kísért, már jól ismert cserháti dombok következnek. Felfelé indulunk a dombhátra. A gerincre érve jó darabig erdőben haladunk. Kiérve a Cserepes-erdő-nyeregbe jobbról, az irtásfolt mentén gyönyörködhetünk a kilátásban. Tovább kaptatva felfelé a Hegyes-hegyre az erdészeti út szépen visz minket a tölgyerdőben, aztán a hegy túloldalán a völgybe ereszkedünk. Itt már újra meg-megjelennek a szántók. A patakon átkelve balra tartunk, és hamarosan elágazáshoz érkezünk. Jobbra fordulva megindulunk Nógrádsipek felé. Balról szántók, jobbról fasor, akácos, vegyes erdő kísér minket, mi pedig a széles földúton a lassan felbukkanó tanyák, telepek mentén egyenesen a faluba érkezünk. Itt az élelmiszerboltban vagy a József Attila utcai Korona presszóban bélyegzünk.

Nógrádsipeket széles, sokszor saras földúton hagyjuk el, s rövidesen már a Csóka-hegy déli oldala alatt húzódó Malom-völgyben haladunk egyre feljebb. A völgyfő előtt jobbra kanyarodik az út; az egyre meredekebb kaptatón a Dobogó-tető és a Remetehegy közötti nyeregben széles utak kereszteződéséhez érkezünk. Balra indulunk tovább, az erdőt elhagyva leérünk a völgy aljára. Az újabb kereszteződésben egyenesen vezet utunk, majd átkelünk a következő dombháton, és a réteken át felkapaszkodunk Hollókőre, ahol a Kossuth utcai kávézó bejáratánál vagy a Szabó kocsmában tudunk bélyegzőlenyomatot szerezni. A vár irányába indulunk tovább. Az autóparkoló mellett egy széles, murvás úton Y-elágazáshoz érünk, ahol balra tartunk, s rövidesen fölérünk a Szár-hegy gerincére. Utunk itt délkeletnek fordul, s a gerincről leereszkedve átvág egy kaszálón. Később erdei szekérúton haladunk, de hamarosan a Szár-hegy alatt ismét kiérünk az erdőből. A széles völgy alján átkelünk a patakmedren, majd egy bekerített területhez érkezünk. Itt balra fordulunk, és a kerítés vonalát követve megkerüljük azt. A lezárt terület túloldalán folytatódik a földút, amelyen először erdőben, majd nyílt, bokros területen gyalogolunk le Felsőtold határáig. A Zsunyi-patak előtt, megművelt területek határán jobbra fordulunk. Végighaladunk a szántóföldek között, majd beérünk Alsótoldra.

A községet a Cserhátszentiván felé vezető aszfaltúton hagyjuk el, amelyről a közúti híd előtt balra térünk le. A Bézma-hegy északi oldalában, az emelkedő végén, az hollókői országúton balra fordulva érkezünk meg a Bableves csárdához. Itt a terasz oszlopán találjuk a bélyegződobozt. A csárda melletti földúton sétálunk tovább a szántóföldek mentén a Barát-hát irányába. A hegy lábától erdőben kapaszkodunk föl a gerincre, és északnak fordulunk. Innen egy folyamatosan emelkedő szekérúton kapaszkodunk föl a Tepke-hegy 567 m magas csúcsán álló kilátóig. A kilátóból tökéletes körpanoráma nyílik a környező tájra. Továbbra is a gerincen folytatjuk utunkat: a Purga-hegy csúcsa alatt elhaladva, majd a Macska-hegy pompás kilátópontját érintve a Garábi-nyeregre érkezünk. Északnak megyünk tovább. A Nagy-Kő-tetőn álló antennatorony után a Varjú-, majd a Köves-bérc alatt elhaladva a Sátoros-hegy és a Kerek-bükk közti nyergen keresztül a szekérút levisz Nagybárkányba. Itt a Petőfi u. 48. alatti vegyesboltban találjuk a bélyegzőt.

A községből kivezető útelágazásnál az egyenesen vezető szekérutat választjuk, és a legelő túloldalán leereszkedve, a műútra kiérve jobbra fordulunk. Sámsonházára érve a település közepe táján balra fordulunk, aztán a Szálláska-völgyben haladunk tovább. A gázvezeték nyiladékánál balra fordulunk, majd azt követve átkelünk a hegygerincen. A túloldalon széles földútra váltva ereszkedünk Szentkút zarándokhelyéhez. Innen egy kezdetben emelkedős keréknyomon, később egy kijárt földúton kanyargunk a Mátraverebély feletti dombokon, hogy aztán a templom mellett érjünk be a községbe. A településen három helyen is bélyegezhetünk: a Vasút u. 46 alatti vegyesboltban, a Móricz kocsmában (Vasút u. 107); vagy ha az előző kettőt zárva találjuk, a vasútállomáson, a fénysorompó melletti fán állandóan elérhető a bélyegző.

Sor-

Teljesítők száma

(2017. 09. 04-ig): 5960 fő

Céges rendezvények

Magyarország második legmagasabb pontján fekvő Galyatető Turistacentrum vállal céges rendezvényszervezést, csapatépítést, családi összejövetel és ünneplések kivitelezését.

Erdei iskola általános iskolások számára

Szeretettel várjuk az általános iskolás gyerekeket!
A dormitóriumban 31 főt tudunk elhelyezni, a kísérő felnőtteknek fürdőszobás szobát biztosítunk, igény szerint.