OKT

Börzsöny

Nagymaros - Nógrád

GPS-NYOMVONAL LETÖLTÉSE (2017. június 20.)

1735 m

-1615 m

40,3 km

OKT-16

OKT-18

A kiindulópont Nagymaros kompkikötője, de bélyegezni a vasútállomás peronján tudunk. Az 1200-as években már létező település a Börzsöny lábánál fekszik, annak mintegy kapujaként. A XIV. században épült, gótikus stílusjegyeket mutató temploma mellett halad

el utunk. A települést szűk, felfelé futó utcáin hagyjuk el, majd beérünk a Templom-völgy meredeken felfelé szaladó, bükkerdővel kísért ösvényére. Egy kis terasz után addig kapaszkodunk, amíg a gyalogút kikanyarodik a hegyoldalba. Helyenként erodált talajon haladunk. A Szent Mihály-hegy és a Hegyes-tető közti nyeregbe jutva kitérőt tehetünk a Szent Mihály-hegy (484 m) kilátással kecsegtető csúcsára. A kéken tovább kapaszkodva felhagyott kutatóárkok és az Ürmös-réti adótornyok bekerített területe mellett elhaladva a réten át elérjük a Hegyes-tető csúcsán (482 m) álló Julianus barát-tornyot. Tetejéről körpanoráma tárul elénk; a Duna kanyarulatát szinte teljes egészében beláthatjuk.

A tavasszal keltikékkel teli északi oldalban a Világos-tér pihenőjéig ereszkedünk, majd a rét túloldalán a fák közti erdei úton megyünk tovább a Köves-mezőre. Útközben a tanösvényen kis kitérővel a környék egyetlen nagyobb vízfelületéhez, a gazdag élővilágot magához vonzó Büdös-tóhoz látogathatunk el. A Köves-mező turistaútjainak elágazásában, a mezőn átvágva keresztezzük a keskeny aszfaltutat, és azzal párhuzamosan balra indulunk tovább a fás-ligetes területen át a törökmezői tanösvénnyel fonódva. Hamarosan átkelünk az út bal oldalára, és egy keskeny rétsávot követve a fennsíkperemen pihenőhelyhez érkezünk, ahonnan

észak felé a Magas-Börzsöny vulkáni csúcsainak láncolatában gyönyörködhetünk. Köves, meredek úton leereszkedünk a völgybe. Keresztezve a patakot, a széles földúton jobbra indulunk tovább, majd kis emelkedőt követően földutak kereszteződésébe érkezünk. Itt az átellenben lévő kerítés sarkánál erdei ösvényre váltunk, ami kanyarogva a fák között keskeny útra visz és a piros sávval fonódva, erdei pihenőhelyet érintve, a Törökmező turistaházhoz vezető murvás útra vezet. Mielőtt elérjük a házat, a Kalandpark mellett haladunk el. A bélyegzőt a turistaház éttermének bejáratánál a falon találjuk.

Bélyegzés után az épület mögötti ösvényen leereszkedünk a Halastó völgyébe, ahonnan pár száz méteres kitérővel a Fehér-forrás-csoport pihenőhelyét és forrásvizét (Havanna-forrás) érhetjük el. A kéken tovább keresztezzük a Malom-völgyi-patakot, és balra, majd egy elágazásban élesen jobbra fordulva, az állattartó tanyát elkerülve felkapaszkodunk a fennsíkra.

Földutunk nemsokára ösvénnyé szűkül, amelyen a Piroska-hegy oldalában leereszkedünk a Korompa-patak völgyében futó országútra. Az útkereszteződésben a Kóspallagra vezető ágon indulunk el, ám előtte, ha frissíteni akarunk, a kanyarban lévő pihenőhelyen megállhatunk, a forrásból meríthetünk. Innen hamar beérünk a községbe. Kóspallag, a hegyvidéki éghajlatú kistelepülés, az 1700-as évek derekán tótok betelepítésével jött létre. A viszonylag hosszú főutcájának végén már messziről láthatjuk a késő-barokk templomot, mely mögötti utcán nekiindulunk a kálváriához vezető kaptatónak. A tetőn a köves földúton előbb bal kéz felé, majd a következő útelágazásban jobbra térünk. A gerincen átbukva leereszkedünk a Ló-hegyi-patak völgyébe, és a vízfolyás túlpartján haladó, zanótos, csalános réten átvezető ösvényen folytatjuk utunkat, mely éles balkanyarral meredek kaptatóba fordul. Hamarosan kiérünk a Nagyirtáspusztára vezető országútra, amelyen jobbra fordulunk a Kisinóci turistaház felé. A turistaház mellett a teraszos sörkert faoszlopán található bélyegzővel igazoljuk eddig megtett utunkat.

Továbbindulva pár lépés után az aszfaltútról széles dózerútra térünk, és egy erdőfolton át a Kisinóci rét pihenőhelyénél, a Pokol-völgyi-patakhoz jutunk. A túlparton kezdődik a 700 méter tengerszint feletti magasságig egyenesen emelkedő nyiladék, az Inóci-vágás. Hosszan, a völgyre rálátással haladunk egyre magasabbra. Barna Feri sziklába mélyített emléktáblája és a neki állított kőkereszt mellett továbbra is az irtással kísért erdészeti úton tartunk felfelé a Hálás-bérc gerincén. Tetejétől, az Etel-pihenőhöz kifutó kék háromszög jelzésű ösvénytől, kanyargós erdei úton kapaszkodunk tovább a Nagy-Inóc oldalában futó Luczenbacher úthoz. A Gács-nyeregnél elérjük a Nagy-hideg-hegyi turistaházhoz vezető utat, amelyről a második kanyar után letérve megérkezünk a turistaházhoz. Bent, a büfénél kihelyezett bélyegzővel tudunk igazolni.

Szintben haladunk tovább,a Nagy-Hideg-hegy csúcsa alatt, kilátással déli irányba a ház közeli sípályákra, távolabb a Duna vonalára, a Naszály tömbjére. Az erdőben jobbra térünk egy meredeken ereszkedő ösvényre, amely földútra fut ki. Elérjük a Rakodó nyergét, ahonnan felkaptatunk az Égés-tetőre. Utunkat a Nagy-Hideg-hegy (865 m) és a Csóványos közti gerincen folytatjuk, utóbbi csúcsáig. Útközben a rendkívül látványos és különleges alakzatú kősziklákkal tűzdelt gerincen többször is kiláthatunk az északi oldalra, a Csóványos csúcsára. A vulkáni kitöréssel keletkezett durvatörmelékes andezit anyagú sziklatornyok a kifagyásnak köszönhetik érdekes formájukat. Néhány sziklaóriásnak nevet is adtak, így pl. híres a Katalin-szikla, illetve a Szabó-kövek. A 938 m magas Csóványos tetején a geodéziai torony átépítésével 2014-ben megnyitott kilátóból a Börzsöny páratlan panorámájában gyönyörködhetünk, de tiszta időben akár a Magas-Tátrát is megpillanthatjuk. A lapos tetőt elhagyva egy jól kijárt, a bükkösben kanyargó ösvényen ereszkedünk az Árva-kúti-rétig, és rátérünk a Három-hárs gerincén futó földútra. Ez az út hatalmas bükkfáival és a gyönyörű kilátással dél felé az egész OKT egyik legszebb szakasza.

A Fultán-kereszt és pihenőhely utáni elágazásban balra fordulunk, és kevésbé kijárt nyomokon átvágunk a fiataloson. Rövidesen rátérünk a Saj-kút-bércen haladó gyalogútra. Megközelítőleg húsz perc múlva jobbra fordulunk a Saj-kút mellett futó útra, majd leereszkedünk a Boros-patak völgyébe. A vízfolyáson átkelve felkapaszkodunk a Szalatnya oldalába, aztán hosszú menet után egy lezárt fémsorompónál elhagyjuk az erdőt, és a tanya mentén, a mezőkön futó földúton lejutunk a Fekete-patak völgyébe. A túlpartra átérve felhágunk a dombtetőre, ahol hamarosan az út jobbra fordul. A következő elágazásban, a feszületnél jobbra fordulunk, majd szántóföldek között, a Kálvária-dombot északról kerülve leereszkedünk Nógrád községbe. A bélyegzőt a kék jelzésről letérve, a vasútállomás előtti OKK információs táblán találjuk meg.

Sor-
szám
Kezdőpont Végpont Hossz
(km)
Szintemelkedés (m) Menetidő (óra:perc)
(bélyegzőhely) > < > <

Teljesítők száma

(2017. 11. 02-ig): 6024 fő

Céges rendezvények

Magyarország második legmagasabb pontján fekvő Galyatető Turistacentrum vállal céges rendezvényszervezést, csapatépítést, családi összejövetel és ünneplések kivitelezését.

Erdei iskola általános iskolások számára

Szeretettel várjuk az általános iskolás gyerekeket!
A dormitóriumban 31 főt tudunk elhelyezni, a kísérő felnőtteknek fürdőszobás szobát biztosítunk, igény szerint.