OKT

Gerecse-hegység

Szárliget - Dorog

GPS-NYOMVONAL LETÖLTÉSE (2017. június 20.)

67,2 km

2145 m

-2245 m

OKT-10

OKT-12

Gerecsei szakaszunkat Szárliget vasútállomásától kezdjük, ahonnan keleti irányba keresztezzük a Hajagos gerincét. Ha van egy kis időnk, érdemes a Zuppa-tetőre felmászni: jellegzetes ördögszántást és karsztbokorerdőt láthatunk. A túloldalon

leereszkedve áthaladunk az autópálya alatt, majd beérünk Nagyegyházára. A településen keresztül megérkezünk a halastavakhoz, aztán emelkedni kezdünk a Somlyó-hegy felé. Jobbra magunk mögött hagyjuk a bauxit külfejtések nyomait. Átkelünk a Váli-vízen, felmegyünk a Hársas-oldalban, majd irány a Somlyóvár alig kivehető sáncmaradványai. A bélyegzőhely a kulcsosház bejáratánál található. A csúcsra rövid kitérővel juthatunk fel.

Leereszkedünk a völgybe, onnan a murvás úton Tornyópusztára. Ismét aszfaltos szakaszon közelítünk az autópályához, majd erdei ösvényen és egy réten átvágva, újabb erdőn át érkezünk meg Koldusszállásra. A vadászlak előtt, mielőtt kiérnénk az erdőből, egy tölgyfán találjuk az egyik bélyegzőt; a másikat a vadászlak után egy útszéli villanyoszlopon. Innen a Pes-kő- oldalában haladunk, majd kiérünk Vértestolna bekötőútjára. Ráfordulunk az aszfaltra, amin elérjük a Tarjánból Tardos felé haladó országutat. Innen először a Fábián-kő dombtetejét vesszük célba, majd a Bánya-hegy nyergén fekvő tisztást. Ez utóbbit egy működő kőbánya üzemi útja szeli át. A túloldalán áll a Bánya-hegyi Erdészház; a bélyegződobozt itt egy öreg tölgyfa törzsén találjuk.

Továbbindulunk a bányába vezető úton lefelé. Utána jobbra egy földútra térünk, amin a szintemelkedés nem jelentős, de

kilométereken át kitart. Körbejárjuk a Nagy-Gerecse nyugati és északi oldalát. Elérkezünk a Sandl-hárshoz, ahonnan pár perc alatt a Gerecse-üdülő bekerített telkénél kötünk ki. A kerítésen találjuk a bélyegződobozt. A kék jeleket követve innen Pusztamarótra érkezünk, ahol az út az erdei pihenőháznál jobbra fordul - mi átvágunk egyenesen az erdőszéli pihenőpadokig. A mögöttük álló fenyőn látjuk meg a bélyegzőt - a fa hátánál pedig az öreg temető húzódik. A településen kis kitérővel a Sólyomfészek Ifjúsági Tábor büféjénél is igazolhatjuk ottjártunkat.

A Vaskapu szurdokvölgye felé megyünk; onnan a Bajót és Bajna közötti országút az irány, majd a Kökényes-hegy oldala. Irtásfoltok szegélyén emelkedünk egyre feljebb. A tetőről látszik a Hegyes-kő sziklás és a Nagy-Gete erdős kúpja. Innen enyhe ereszkedéssel, a végén aszfaltozott úton érjük el Péliföldszentkereszt kis templomának feljáróját. Az épület mögötti kávézó teraszán kihelyezett bélyegzővel igazolunk - vagy ha elsétálunk az öreg tölgy tövében álló pihenőpadokig. Hamarosan eljutunk a Szent-kút forrásához. Innen a telkeket elhagyva indulunk a bajóti Öreg-kőre. A kék nem vezet fel a csúcsra, hanem alatta egy pihenőhelynél fordul jobbra.

Ha már az Öreg-kőn vagyunk, tegyünk egy rövid kitérőt a kék barlang jelzésen a Jankovich-barlanghoz! A pihenőhelyről keskenyebb földút, majd szélesebb mélyúton érkezünk meg Mogyorósbányára. A bélyegzőhely a Kakukk söröző bejáratánál található, így kitérőt kell tennünk hozzá az Alkotmány utcába. Innen visszatérünk a község főterére, és a buszmegálló mellett nyíló keskeny utcán indulunk tovább. Elhagyva a települést egyre feljebb haladunk a Kőszikla oldalában. A tető után ereszkedni kezdünk Tokod pincéinek völgyében. A Tokodi pincéknél, a Kavics-laknál kihelyezett bélyegzővel igazolunk. Innen a Hegyes-kő sziklás kúpja a cél.

Leereszkedünk Tokodra. Bélyegzőt a városban, a kékről letérve a Kossuth utcai Aladár kocsmában is találunk, amennyiben a Tokodi-pincéknél kihagytuk volna azt. Az OKT gerecsei szakaszának legmegterhelőbb emelkedője következik. Irány a Nagy-Gete csúcsa! A Szabadság utcán indulunk, elérünk a Tőkés-tető és a Nagy-Gete közötti Sörház-völgybe. Egyre erősebb emelkedőn haladunk: először az Öreg-kő sziklás oldalcsúcsát hódítjuk meg, a következő tisztásról pedig feltűnik a Nagy-Gete. Hamarosan elérjük a tetején álló, több méter magas fakeresztet. Innen Dorogig ereszkedünk. Dorog vasútállomásán, az aluljáróból az állomásépületekhez felérve a jobbra lévő OKK indító táblára kihelyezett doboznál bélyegzünk.

Sor-

Teljesítők száma

(2017. 09. 04-ig): 5960 fő

Céges rendezvények

Magyarország második legmagasabb pontján fekvő Galyatető Turistacentrum vállal céges rendezvényszervezést, csapatépítést, családi összejövetel és ünneplések kivitelezését.

Erdei iskola általános iskolások számára

Szeretettel várjuk az általános iskolás gyerekeket!
A dormitóriumban 31 főt tudunk elhelyezni, a kísérő felnőtteknek fürdőszobás szobát biztosítunk, igény szerint.