OKT

Vértes-hegység

Bodajk, Csókakő vmh. - Szárliget

GPS-NYOMVONAL LETÖLTÉSE (2017. június 20.)

1295 m

-1200 m

52,1 km

OKT-09

OKT-11

Vértesi túránkat Bodajk szélén, Csókakő vasúti megállóhelyén kezdjük. A bekötőúton kisétálunk a 81-es főúthoz, majd átvágunk rajta, s rövidesen elérjük a Csókakő felé induló aszfaltutat. Amikor a Kossuth Lajos utcán haladva elmegyünk Szent Donát fából faragott

szobra előtt, a Vár utcán felkapaszkodunk Csókakő vára alá. A vár alatti parkoló villanyoszlopán találjuk a kéktúra bélyegződobozt.

Bélyegzés után a Vár-völgy szikla- és erdőrengetegén át gyalogolunk tovább a Vértes 400–450 méter magas fennsíkjára. Gyalogösvényünk beletorkollik egy keresztező aszfaltútba. Az elágazásnál egyenesen folytatjuk utunkat a Kocsmáros-dombon átvezető földúton. Innen a Vén-cser erdőrész nyiladékain haladunk tovább, majd ismét egy keskeny aszfaltútra jutunk. A jelzéseket figyelve jobbra indulunk, majd egy hajtűkanyarban bal kéz felé egy földútra térünk. Rövid emelkedő után érünk a hegytetőre, ahonnan már nincs messze a Géza-pihenő. Innen a völgybe lefutó utat követjük, amely több völgyúttal egyesülve levezet Gántra. A községben a kék jelzések a Kossuth utcán vezetnek. Bélyegzőért Mary Néni vendéglőjét, vagy a Gránás turistaházat kell felkeresnünk. Ha már itt vagyunk, érdemes kis kitérőt tenni a bányamúzeumhoz.

Gántról hosszú egyenes út vezet át a szántók és legelők között az erdőszélig, majd letér a Pap-völgybe. Ennek végén elérjük a kék négyszög jelzés elágazását, ahonnan balra fordulva jutunk el Mindszentpusztára, ahol a kulcsosház kerítésén találjuk a kéktúra bélyegződobozt.

Visszatérve a kék jelzésre a Ciklámen-völgybe ereszkedünk le, s a kék négyszög jelzés leágazásánál jobbra megyünk tovább. Felkapaszkodunk a Som-hegy oldalába, a keskeny aszfaltúton jobbra indulunk, majd letérünk egy párhuzamosan haladó ösvényre. A köves-földes út innen az Oroszlánkőhöz vezet. Érdemes felmászni a sziklafal oldalában nyíló barlanghoz; innen pedig átszaladni a szemközti kúpon lévő Cáki-várromhoz. Tovább az utunk a Vértesre jellemző kisebb kúpok között kanyarog. Hamarosan elérünk az Oroszlány és Csákvár közötti országútig. A kék sáv jelzések itt balra vezetnek, azonban a bélyegzéshez jobbra kell kitérőt tennünk a kőhányási Esterházy-kápolna felé. A Steinau vendégház előtti faoszlopon találjuk a szokásos fémdobozt.

Visszatérve a kékre, néhány száz lépésre egy földút nyílik a műút jobb oldalán – azon haladva érkezünk meg a Cseresznyefa-hajtás tetejére, majd átvágunk az Űző-hegyen. Útelágazáshoz érünk: a kék nyomvonala balra folytatódik az aszfaltúton, a jobbra induló kék rom jelzéseket követve pedig a Gesztesi várhoz juthatunk el. Várgesztesre beérve a Vadásztanya Sörözőben, vagy tovább a főutcán a Gesztes Market vegyesboltban bélyegezhetünk. Az Arany János utcán sétálunk ki a községből, majd egy kis kaptatást követően felérünk a gerincre, ahonnan földúton ereszkedünk le a Mátyás-kút melletti pihenőhöz. Innen észak felé, a Szarvas-kút irányába haladunk tovább.

Utunk nemsokára lejteni kezd, s megpillantjuk a Rockenbauer Pál-emlékfát. Vitányvár aljából egy szűk völgyön át visszakapaszkodunk a fennsíkra, majd némi kanyargás után egy erdőgazdasági aszfaltúthoz érkezünk. Lefelé megyünk tovább, az elágazásnál balra fordulunk, aztán megint balra a keréknyomokat követve. Sziklák, kövek között lépegetve kerüljük meg a szurdok sziklatorlaszát. Csákányospusztán a Birka csárdánál érjük el az 1-es főutat. Átvágva rajta a túlsó oldalon induló földúton ballagunk tovább. Hamarosan megérkezünk Szárligetre, ahol a vasútállomás épületén, a forgalmi iroda előtt találjuk a bélyegződobozt.

Sor-

Teljesítők száma

(2017. 09. 04-ig): 5960 fő

Céges rendezvények

Magyarország második legmagasabb pontján fekvő Galyatető Turistacentrum vállal céges rendezvényszervezést, csapatépítést, családi összejövetel és ünneplések kivitelezését.

Erdei iskola általános iskolások számára

Szeretettel várjuk az általános iskolás gyerekeket!
A dormitóriumban 31 főt tudunk elhelyezni, a kísérő felnőtteknek fürdőszobás szobát biztosítunk, igény szerint.