OKT

Balaton-felvidék

Badacsonytördemic - Nagyvázsony

GPS-NYOMVONAL LETÖLTÉSE (2017. június 20.)

1530 m

-1390 m

47,6 km

OKT-05

OKT-07

A Badacsonytördemic–Szigliget vasútállomás melletti átjárótól a Zöldfa utcán indulunk tovább. A bazaltszirtek tövében álló Rodostó turistaháztól indul a Bujdosók lépcsője a Badacsony fennsíkjára. A kék jelzés jobbra fut körbe, végig a plató peremén haladva. Balra, a

kék háromszög jelzésen néhány perc alatt elérhető a tördemici kilátópont.

Néhány száz méter után érjük el a Ranolder-kereszt tisztását, majd hamarosan az Egry József-kilátóhelyet. E ponttól nekiindulunk a fennsíkot átszelő nyiladéknak. Pár száz méter után jobbra térve elhagyjuk az erdőátvágást, és leereszkedünk a Hertelendy-emlékkőig. Innen egy újabb lépcsősoron kapaszkodunk vissza a hegytetőre. Hamarosan a Badacsony legmagasabb pontján álló, új Kisfaludy-kilátóhoz jutunk. Erről az egész Balaton-felvidéket megcsodálhatjuk.

Ereszkedni kezdünk a Badacsony északi oldalában a Köböl-kút melletti pihenőpadokhoz, aztán a szőlők között átvágva érkezünk a Badacsony és a Gulács közti nyeregbe. Egy rövid lépcsősoron lejutunk a Badacsonytomaj és Nemesgulács közötti országútra, majd a Gulács oldalában folytatjuk a túrát. Rövid oldalazás után ösvényünk lejteni kezd. Erdőben haladunk, majd rátérünk a Káptalantótiba futó aszfaltútra. A falu kocsmájában, a Horváth kert büfében bélyegzünk.

A tapolcai országútig haladunk tovább, amin először jobbra, utána rögtön balra, egy mezőgazdasági útra térünk. A pincék között egészen a Csobánc tövéig kanyargunk, majd egy igen meredek

ösvényen érjük el a csúcson lévő vár romjait. A lejtmenet jól kiépített útvonala leérkezik a Diszelbe vezető műútra. Innen a Hajagos oldalában, azt észak felé megkerülve a szőlősorok, pincék között vezet tovább az ösvény. Egy fiatal erdőn keresztülvágva, ahol a Hajagos régi, felhagyott bányaterületét is érintjük, egy köves-földes erdészeti útra fordulunk, ami szintben kanyarog velünk. Eleinte erdőben sétálunk, majd abból kiérve egy legelőn át a Mindszentkállára vezető útra kanyarodunk. A szőlősorokat elérve hamarosan élesen balra fordulunk, és a bokrokkal övezett földúton megyünk az erdősáv felé. Pár száz méteren át egy árokban halad ösvényünk, majd a jelzések egy széles földúton vezetnek tovább. A szőlők közötti utacska a Káli-medence leghíresebb földtani képződményéhez, a Kőtengerhez visz bennünket. Felkapaszkodik a furcsa formájú kvarchomokkő anyagú kőalakzatok közé, végighalad a dombgerincen, aztán a túlsó oldalán leereszkedik Szentbékkálla határába. Rövid kitérőt teszünk a jelzéseket követve a település északi határában álló velétei palotaromhoz.  A faluban az élelmiszerbolt épületéhez tartozó fedett teraszos részen találjuk a bélyegződobozt.

A faluból kiérve, szőlők között kanyarogva jutunk el az Öreg-hegyi-kúthoz. A keskeny aszfaltúton indulunk tovább északnyugat felé, aztán jobbra fordulva meredeken kapaszkodunk újra. Ismét szintezni kezdünk a hegyoldalban, de most már visszafelé haladva kaptatunk fel a Fekete-hegy platójára, hogy elérjük a hegy leszakadó déli peremén álló Eötvös-kilátót. A gerincet követve egy kisebb nyeregbe jutunk, ahonnan keskeny földúton kanyargunk a különös látványt nyújtó tavacskák mentén. A Vaskapu mély és meredek völgyében ereszkedünk le ismét a szőlőültetvények közé. Utunkat jobbról a Káli-medence panorámája szegélyezi. Hamarosan Balatonhenye házait is elérjük. A bélyegződobozt a kocsma hátsó teraszos részén találjuk meg.

Rövid pihenőnk után a Kossuth utcán a református templom előtti elágazásban balra fordulva kell megkezdeni a soron következő kapaszkodást. A községből kiérve a falu határában egy régi, felhagyott gazdasági épületet jobbról kerülve, erdősávval övezett úton haladunk tovább. Több erdős részt átszelve egy kanyargós, murvás úton érkezünk a Balaton-felvidéki Erdészeti Erdei Iskolához (a volt Csicsói erdészházhoz), ami egyben a Kéktúra bélyegzőhelye is.

A murvás úton fél óra múlva jutunk ki a Nagyvázsony és Vigántpetend közötti országútra. 300-400 métert ballagunk rajta, aztán balra letérünk az erdőbe. A Kinizsi-forrás után hamarosan magunk mögött hagyjuk az erdőt – egy széles nyiladék rétjére kiérve pont az előttünk fekvő Kab-hegyre nyílik kilátás. A fák között egy keskeny nyiladék ösvényén indulunk tovább, és megpillantjuk a Szent Mihály-kolostor kútját. Innen ösvény indul jobbra a fák közötti tisztáson álló impozáns romokhoz. A kék jelzésre visszatérve már gyorsan elérjük Nagyvázsony határát a temetőnél. A település völgybe húzódó látványát nagyban meghatározza a 15. században emelt Kinizsi-vár lakótornya.  A Várpénztár oldalára kihelyezve találjuk meg az egyik bélyegzőt; útvonalunktól párszáz méter kitérővel, a hangulatos Kinizsi sörözőben is beszerezhetjük a nagyvázsonyi bélyegző lenyomatunkat.

Sor-

Teljesítők száma

(2017. 09. 04-ig): 5960 fő

Céges rendezvények

Magyarország második legmagasabb pontján fekvő Galyatető Turistacentrum vállal céges rendezvényszervezést, csapatépítést, családi összejövetel és ünneplések kivitelezését.

Erdei iskola általános iskolások számára

Szeretettel várjuk az általános iskolás gyerekeket!
A dormitóriumban 31 főt tudunk elhelyezni, a kísérő felnőtteknek fürdőszobás szobát biztosítunk, igény szerint.